Igår var jag och Petra till Piteå på en dressyrclinic som hölls av dressyrdomaren Roger Ohlsson. Vi frös ganska mycket av att sitta tre timmar i ett relativt kallt ridhus när det var -15 grader ute, men det var det värt när vi kunde åka hem fulla av inspiration och tankar om hur vi ska rida bättre.

Idag är det också kallt, kanske inte lika många minusgrader, men det har börjat blåsa så det känns ännu kallare. Det här var en sådan dag när jag verkligen tyckte att det var lyxigt att vara ledig och ha tillgång till ridhus. Det var förstås lite kallt att gå dit med Gentle, men det blåste inte lika mycket inne i skogen och när jag väl var där så hade jag en jättemysig dag.

Gentle var superfin i ridningen, lika eftergiven som sist när jag red inne i manegen. När jag red ute i förrgår hade hon inte samma fina form och sköna kontakt i munnen, men det tyckte jag var helt okej med tanke på allt som hände runt omkring. Men jag var så glad att vi hittade tillbaka till samma form idag igen. Jag fortsatte med att göra skänkelvikningar och växlande det mellan uppridningar på medellinjen, både för att känna att hon var rak, men också för att hon inte ska tro att hon ska flytta åt sidan så fort jag vänder upp på medellinjen.

I galoppen rusade hon lite mer men var ändå kvar i en rund form och härligt sug i handen, så jag försökte fokusera på att sitta lite mer tungt i sadeln och fånga upp henne med sätet och inte ta i tygeln. Det bästa var efter galoppen då hon gjorde avbrotten så bra helt i form och sedan travade på i en frisk arbetstrav med riktigt fina bakben, väldigt elastisk i kroppen och jag kunde lägga henne lägre och hon bara bjöd och jobbade vidare. Då kändes det att hon faktiskt har blivit så mycket starkare än tidigare då hon brukade tappa både balans och energi när vi bröt av från galopp.

Nu har jag den här veckan på mig att träna Woody inför Pay and Ride på lördag då tanken är att vi ska prova rida upp Int IB. Det känns inte alls som om vi är redo för det, men det fina med Pay and Ride är ju just att man får prova fast man inte är redo och se var svårigheterna ligger och vad man måste träna vidare på. Man får en liten putt i rumpan så att man vågar göra hoppet.

Men eftersom det var så kallt ute och Woody inte reds igår så ville jag inte börja för intensivt idag, utan bestämde mig för ett mer gymnastiskt pass. Jag red på träns, värmde upp honom länge och sedan jobbade vi med tempoväxlingar, övergånger, förvänd galopp, skolor i både trav och galopp och sedan satt jag på en volt och samlade galoppen ganska mycket men försökte få honom att inte bli kortare i halsen, samtidigt som jag var på mig själv om att sitta ordentligt nere i sadeln, inte släppa ut yttersidan och göra mjuka övergångar mellan samling och längre språng, så att han var kvar i samma uppförsbackegalopp hela tiden. Inte lätt, men jag fick mer och mer uppförsbackekänsla och elasticitet efter en stund. IMG_0967