Gentle fick åka transport till ridhuset både igår och idag för att trimmas dressyr med dressyrsadeln. Igår på stora utebanan och idag på lilla utebanan. Hoven var alldeles kall idag och jag kände ingen markering överhuvudtaget igår och idag. Hoppas, hoppas nu! Hon kändes också riktigt fin i ridningen. Tränade mest på volt igår, spårning, rytm, bra kontakt, osv. Gjorde lite mer rörelser idag, skänkelvikning och lite öppna och sluta i trav. Hon låg lite för mycket på vänstertygeln i början och jobbade inte helt över ryggen, så jag borde nog ha tagit galopparbetet innan traven, för efter galoppen blir hon mycket mer elastisk över ryggen. Men i galopparbetet var hon helt underbar idag. Riktigt fina fattningar, även från skritt, lugn, stor galopp med mycket vikt på bakdelen. Jag gjorde lite skänkelvikning i galopp och sedan gjorde jag också två avbrott från galopp till skritt som blev underbara.

När jag hade ridit klart så gjorde jag vad jag längtat efter så länge, jag provade kandaret på henne. Mitt PS of Sweden kandar som jag fyndat till halva priset, alldeles nytt och alldeles komplett med bett och allt. Och allt passade! Jag ledde runt henne lite med kandaret i manegen och hon verkade helt nöjd och obrydd om att ha det i munnen. Jag kommer att ta det väldigt försiktigt och gå långsamt fram, men det känns jätteroligt att börja.IMG_4120

Innan jag skulle rida Woody talade jag om för honom att Gentle hade varit så fin idag och bjudit på så härlig ridkänsla och tänk att det slår aldrig fel att då ska Woody överträffa den ridkänslan. Han gav mig den absolut bästa ridkänslan någonsin. Som en gummiboll i kroppen, så stora runda galoppsprång i uppförsbacke, sådan kraft och energi. Jag började göra lite seriebyten och kände att jag kunde reglera sprången så bra så jag tyckte att det var läge att prova lite fler byten i varje. Först gjorde vi fyra från vänster galopp, sedan sju från höger galopp och sedan femton från vänster galopp. Wow! Det kändes till och med enkelt! Och jag som egentligen tycker att det är svårare från vänster galopp. Sedan fortsatte han och var lika magiskt fin i traven och då när jag red in i passage så var han precis lika fin som på Marc-träningen att han hade den där kraften i bakbenen och tryckte ifrån så mycket. Vilken underbar känsla! Från den till en lika underbar piaff som vi sedan kunde gå ur bättre än någonsin och tillbaka till en taktfast passge! Wow! Fantastiska Woody! Tänk att jag får uppleva så underbar ridkänsla!!! 🙂 IMG_2627

