Skogsturer med båda hästarna idag. Det var en sådan härlig dag att rida i skogen när det var lite blåsigt och inga insekter. Först ut var Gentle som jag red till slingan runt lilla berget. Det var länge sedan jag red där med henne, men hon var duktig och traskade på friskt även om hon tittade och skvätte en del. Hon hade lite problem med alla rötter och stenar och snubblade en del, så när vi hade ridit ett varv så fortsatte jag ett varv till. Då gick det bättre för henne och hon travade med mer flyt, hittade var hon skulle sätta hovarna och var mer avslappnad.

Direkt när jag var klar åkte jag till Woody och red iväg med honom till samma ställe. Woody är verkligen helt magisk nu. Igår red jag ett gymnastiskt pass med honom och han var så underbar från början till slut. Jag gjorde lite galoppskänkelvikning och några galoppslutor och fick så underbar känsla att jag var tvungen att prova saxen som den är i grand prix. Först gjorde jag från höger och hann inte riktigt med själv, men sedan insåg jag att den är från vänster och då blev det sju språng där det skulle vara sex första gången, men sedan stämde det och kändes faktiskt riktigt enkelt. Jag är så lycklig att han har börjat vänta så bra på mig och då blir det så mycket enklare.

Lika fin var han idag i skogen. Alltså vilken spänst! Frustande i varje steg, tittig och på tårna och ändå ljuvlig i munnen, jobbade fantastiskt över ryggen och framåt och nedåt med nosen i uppförsbackarna. På hemvägen satt jag in i lite passage och så småningom en piaff och fick precis samma underbara känsla som på Marc-träningen att han hade så mycket rygg, så mycket kraft i sina bakben och så mycket energi i piaffen så jag började nästan gråta av lycka igen. Vad han ger mig mycket, min Woody!

Här kommer filmen från Marc-träningen på sista passagen och piaffen. Det är väldigt svårt att se för allt damm och solljus, så jag tycker inte att det riktigt framgår hur fin han verkligen var, hur mycket han jobbade över ryggen, hur bärig han var i formen och vilken underbar känsla jag hade. Men eftersom jag vet hur det kändes så älskar jag att se filmen gång på gång. 🙂

