Tur att jag var ledig idag för det var verkligen ett heltidsjobb att sköta alla fyra hästarna och rida tre av dem när Jocke och Petra är borta. Jag har dessutom skjutsat iväg Jonathan till flyget i morse så jag är ensam i huset ikväll, en ovanlig och konstig känsla. Men jag är så nöjd med alla tre ridpassen.

Först ut var Gentle. Jag red lite programträning med henne på stora utebanan. Jag red upp delar av LA:3 på 50 m bana fast den egentligen ska vara på 60 och så hade jag ingen avgränsning på ena långsidan och inga bokstäver så det blev väldigt krokigt och dant, men jag är ändå så nöjd med känslan. Hon var så med mig, så fin i formen, lydig och avslappnad. Det bästa var nog förvända galoppen som hon just idag hade så lätt för. Jag vet att det inte alls är lika enkelt om hon är mer het och spänd, men idag var hon så avslappnad och balanserade upp sig så fint. Det allra svåraste var inridningen i galopp. Det blev supervingligt och så var det ju svårt att göra halt från galopp. Men nu har jag i alla fall anmält oss till en Pay and Ride om två veckor då vi ska rida LA:3. Då kanske hon blir jätterädd för dressyrstaket och domare och sånt, men jag tänkte prova i alla fall.

Woody var otroligt explosiv idag eftersom han vilade igår och så blåste det ganska mycket när jag red, så han bidrog med några egna hopp och skutt ibland, men däremellan var han helt, helt underbar. Jag är så lycklig att han bara fortsätter att förbättra sina gångarter och sin form, ännu mer över ryggen, ännu större, rundare språng i galoppen, ännu mer välvd hals och bättre framme med nosen, ännu lättare och jämnare sug på bettet. Jag red några programdelar med honom också på slutet och det var så roligt när han kändes så fin.

Till sist var det dags för LA. Jag skrittade honom mest och tog ingen galopp, för det gör Petra mycket bättre än mig, men jag tränade mycket bakdelsvändningar och slutor i skritt och sedan lite i trav. Det var så roligt att känna hur mycket han har utvecklats sista tiden och så härligt när jag kände att poletten verkligen trillade ner för honom när det gällde vänsterslutan. Då fick jag en sån där energikick för tredje gången idag som man får när man känner att det verkligen blir ett bra pass och att hästen blir så där genomgymnastiserad och mjuk och verkligen arbetar rätt med hela sin kropp. Hästen blir nöjd och jag blir nöjd. IMG_0688

