Det enda positiva med det här vädret är att omväxlande snö, regn och sol har gjort underlaget på stora utebanan riktigt fint. Den är dessutom harvad för några dagar sedan, så den är mjuk och slät. Jag red där med Woody i förrgår och med Gentle igår.

Petra red Woody i måndags, ett fantastiskt gymnastiskt pass då hon till och med hoppade med honom vilket gick jättebra. Jag är superimponerad av både henne och Woody. När jag skulle rida honom dagen efter var han ganska pigg och lite stökig i början samtidigt som jag var lite för trött i kroppen för att göra honom rättvisa, så vi hade lite problem innan vi började få flyt i ridningen. Men jag red skänkelvikningar i galopp på långa diagonaler över nästan hela ridbanan, fortsatte i motställd förvänd galopp med lite skänkelvikning efter långsidorna, gjorde några byten och gick så småningom över till galoppslutor och saxen och då var han faktiskt superfin. Skänkelvikningen gör att jag får honom så mycket under sig, så mycket framför skänkeln utan att spänna till och han blir så rakriktad så jag får så fina byten då.

Gentle fick åka transport till ridhuset igår, då det är så lerigt i skogen nu. Petra hjälpte mig både med transporteringen och sedan tränade hon oss hela passet igen.  Det blev återigen ett nyttigt pass med många highlights. Gentle kändes mycket bättre i högersidan och hon trivdes på underlaget och travade stort och mäktigt. I galoppen fick jag växla mellan lägre och högre form och tempoväxlingar så jag kände verkligen hur galoppen växte och blev mer genom hela kroppen på ett underbart sätt. Ett tag blev Gentle lite tittig på några cyklister på vägen när det samtidigt började hagla och hon just blivit ensam på banan efter att ha haft sällskap av en annan häst innan, så då blev det lite svårare att behålla fokus, men efter en stund kunde hon koncentrera sig igen och på det stora hela var hon väldigt arbetsglad och fokuserad. IMG_1119

