Den här helgen var väldigt kaosartad för mig, så där som när livet springer ikapp och man inser att man är helt slut och varken vet ut eller in. Nästan ingen sömn, väldigt många tårar och så skulle jag försöka rida dressyrträning.

Gentle gjorde ett jättefint arbete i skritt där vi tränade halter och även lite ryggningar för första gången, vilket hon gjorde riktigt bra. Hon var även fin i vänster varv i både trav och galopparbetet, men i höger varv var det svårare. Det närmade sig flera gånger, men jag tyckte aldrig att hon släppte igenom ordentligt så den där superkänslan infann sig inte.

Woody var som vanligt fin och gjorde det mesta bra, men ryttaren var som sagt inte i sin bästa form så Marc satt upp på honom på lördagen. Han red honom fantastiskt bra. Han fick honom snabbt ännu mer framme för skänkeln och så mycket under sig så att han tryckte upp en hingsthals som jag knappt sett tidigare. Han gjorde bland annat piaff och passage och galoppiruetter och det såg helt fantastiskt ut, men i mitt eländiga tillstånd blev jag mest knäckt av att se hur fin han kunde vara med en så duktig ryttare.

På söndagen jobbade vi mycket med galopparbetet, vänstersidan i galoppen och så småningom lite byten. Det kändes inte heller super, men helt okej. När vi kom till byten i varje så missade vi första gången, men andra gången gjorde vi sju fast det var tänkt att det skulle bli sex. Jag tror att Woody är lite van att jag har brukat göra sju och han kan faktiskt räkna den hästen! 🙂

Att få ha en dressyrtränare som bryr sig så mycket om sina elever och hur vi mår är inte alla förunnat och jag är så tacksam till allt som Marc har gett mig utöver själva dressyrträningen av sin medmänsklighet, omsorg och livsfilosofi, särskilt en helg som den här.

Det som var roligt den här helgen var att Petra och LA var så otroligt duktiga. Jag är så ofantligt glad för Petras skull att hon äntligen får belöning för allt arbete som hon har lagt ned. Inte nog med det, att hon varit så duktig på att rida hela helgen, så var hon dessutom helt otrolig på att hjälpa mig med Gentle sedan.

När vi kom hem så tog vi en kort paus, sedan lastade vi Gentle och körde till ridhuset och jag red ett pass för Petra i manegen. Eftersom jag har samma problem med högersidan på henne som Petra haft med vänstersidan på LA så visste hon precis hur hon skulle hjälpa mig. Hon styrde upp precis hela passet och sa hur jag skulle rida och tänk så bra det blev. Nu fick jag äntligen det jag väntat på i fredags, att Gentle släppte igenom hela vägen och blev så eftergiven både i innersidan och i nacken, tog stöd på båda tyglarna och travade och galopperade genom hela kroppen så hon var en fröjd att sitta på.001

