Bloggen har gått på sparlåga sista veckan och det är väl en kombination av för lite tid, för lite ork och för lite inspiration. Mycket jobb under förra veckan, shoppingresa till Luleå i lördags, städning och matlagning söndag inför att ha gäster på kvällen, trött igår, höhämtning och lite annat. Men hästarna mår i alla fall bra även om Gentle inte blivit så mycket riden.

På lördag morgon fick hon i alla fall vara ute på en långtur tillsammans med Jockes häst. Jocke körde och jag red och vi var ute och skrittade i över en timme. Hon var superduktig som vande sig fort vid att vagnen skar ned i isen ibland eller att det plaskade till i vattenpölar just framför henne. Från början var hon jättepigg och spänd, men sedan slappnade hon av och blev mjukare och mjukare i kroppen och skrittade så bra med stora kliv och massor med gung.

Woody är riden både ute i fredags och sedan ett pass i manegen i söndags när vi plötsligt fick en decimeter snö så här i slutet av april. Men igår kunde vi rida på stora utebanan igen efter att de hade haft Pay and Jump där och kämpat på med underlaget på morgonen och sedan hade det tinat och blåst så mycket under dagen så det var helt torrt när vi red framåt aftonen.

Jag är förvånad över hur spänstig Woody känns och vilken energi han har. Igår såg han så trött ut i hagen med allt som hände omkring honom under tiden det var Pay and Jump, men när jag började rida så var han precis lika energisk igen. Däremot blev han lite tung i handen i galoppen i början när han skulle dra iväg några gånger i blåsten och jag fick vara lite sträng när jag tyckte att han hade fokus på andra saker som kunde vara farliga runt omkring och inte på sin uppgift. Men då blev han superfin och var så otroligt mycket framme för skänkeln och rund i galoppen och jag tyckte att han kändes så rakriktad och vi tränade lite delar av saxen från olika håll och jag fick en jättebra känsla.

Sedan gjorde vi nog våra bästa travslutor någonsin där jag tyckte att vi hade hela paketet, eftergift, böjning och framför allt energi hela vägen. Det kändes som om jag kunde öka när jag ville, tvära precis hur mycket eller hur lite jag ville och han var bara där, helt lösgjord och ändå så energisk. Underbart! Till sist gjorde vi en passage och piafflinje som också den kändes helt underbar. Nu ser vi fram emot Marc-träning till helgen. IMG_1191 (3)

