I afton fick Gentle flytta till ridhuset för att vara där en dryg vecka då en av de andra hästarna är borta. Det blir första gången hon kommer att sova borta sedan hon kom till mig, så det känns lite spännande, men samtidigt nyttigt inför framtiden. Det ska också bli så roligt att få möjlighet att rida henne lite mer den här tiden och lite lättare att ha hästarna samlade på ett ställe.

När vi hade kört dit henne med transporten så sadlade jag och red ett pass på stora utebanan. Jag hade ställt in mig på att det skulle vara lerigt, blåsigt och mulet som igår, men när jag började rida så sken solen, underlaget hade torkat upp och var helt fantastiskt och det blåste ingenting, så jag bara njöt. Gentle kändes superfin.

Efter passet fick hon gå ut i hagen en stund. Där hittade hon lite mat så hon var supercool. Jag tycker att det är så härligt med en häst som tycker så mycket om mat som hon gör eftersom Woody aldrig har brytt sig om mat om han blir orolig för någonting. Jag tror att Gentle skulle vara trygg var som helst bara hon hade mat.

Petra red LA samtidigt som jag red Gentle och sedan var tanken att hon skulle rida Woody. Vi hjälptes åt att göra i ordning honom och sedan började hon rida på stora utebanan medan jag satt mig på läktaren och tittade. Men hon hann inte rida så länge förrän Woody blev rädd för en katt och kastade sig iväg, Petra höll in honom men då började han småstegra och studsa som bara den. Jag blev riktigt rädd, för det syntes att han var så laddad att han inte riktigt visste var han skulle ta vägen, så jag bad att få sitta upp. Jag hade också fullt sjå att klara av honom, som han hoppade, studsade, passagade, piaffade och for. Det är helt otroligt att efter en superintensiv träningshelg när han borde ha lite träningsvärk och bara har vilat en enda dag så har han så mycket överskottsenergi så att han håller på att krypa ur skinnet. Så småningom lugnade han sig i alla fall och jag kunde rulla på i galopp med förlängd hals och avsluta med joggingtrav i låg form. Stolliga, tokiga, underbara Woody!IMG_0310

