Underbar start på dagen då jag efter morgonfodring, frukost, mockning, fix av höpåsar, kraftfoder och puts och packning inför dressyrträningen med Gentle var klar att rida Woody redan klockan nio. Jag red på stora utebanan som jag var rädd skulle vara frusen och hård, men visade sig vara bara lite hård på ytan så att vi slapp bli leriga, men väldigt mjuk och sviktande undertill.

Woody var pigg och lite explosiv i början av passet, men slappnade av mer efter en stund och kändes fantastiskt fin. Jag jobbade vidare med övergångar mellan galopp och skritt som på träningen för A-M och det kändes jättebra. Sedan gjorde jag lite galoppskänkelvikningar och några långa galoppslutor innan jag gick in på att prova saxen igen. Den här gången fick jag en riktigt bra känsla. Åh, så glad jag blev, att det äntligen kunde kännas lite enklare. Woody var otroligt duktig som behöll rytmen och väntade på mig och inte gav sig iväg efter bytena som han ofta gjort tidigare. Vi avslutade med lite trav, piaff och passage och jag bara njöt av att få rida min fantastiska Woody.

Efter lunch var det dags att bege sig iväg med Gentle till Gummark för träning. Jag hämtade Petra på skolan och vi var snabba att komma oss iväg. På vägen dit blev det däremot trafikstockning så Gentle fick stå länge i transporten, men hon var så duktig. Förutom när vi var under en viadukt, då hon blev lite orolig och började skrapa med framhoven så stod hon helt tyst och stilla och var alldeles lugn och torr när vi kom fram.

I början av passet var hon lite tittig på solkatter och det som rörde sig utanför manegen som hon såg ovanför sargen där porten var öppen, men sedan blev hon mer och mer fokuserad. Hon kändes bra i munnen, energisk, glad och arbetsvillig. I galoppen blev hon lite spänd första sprången och drog in svansen och rumpan, men behärskade sig och sedan kändes hon jättefin. Jag är så nöjd med känslan och återigen full av inspiration att träna vidare. Här kommer lite film från passet.

