Tidigt i morse började jobbresorna och höll på till framåt lunch, men sedan blev det lugnt så jag hann rida med Gentle till manegen. Där red jag ett lättare dressyrpass. Men nu upplevde jag samma orenhet hos henne som för en månad sedan. Det kändes ingenting direkt på rakt spår eller i vänster varv, men i höger varv på böjt spår upplevde jag att hon markerade en aning på vänster framben. Jag kände på henne lite i både trav och galopp och hon var så glad och positiv och fin i formen och munnen, men den där orenheten var ganska oförändrad, blev varken mer eller mindre.

När jag skulle fatta galopp var hon ganska spänd. Jag har ju inte galopperat inomhus efter Marc-träningen och då var hon ju ganska explosiv i fattningarna och slog bakut. Det märktes att hon tyckte att det var otäckt. Hon drog in rumpan under sig och blev superspänd några gånger, så jag bröt av till trav igen, men sedan började hon slappna av och jag kunde fortsätta att galoppera. Då blev hon helt magisk. Det var nog bästa känslan någonsin i vänster galopp, underbara lugna, samlade, runda språng där hon sög på bettet och bara lyssnade på mitt säte och väntade på mina signaler, rundade sig kring innerskänkeln och blev rundare och mer och mer avslappnad hela tiden. Lika avslappnad i höger galopp, men där har hon inte riktigt samma balans som i vänster.

Jag hittade ingenting när jag kände igenom henne efter ridturen, men imorgon får vi göra nya böjprov på henne igen. Fast jag är lite inne på att det är en rörelsehälta och inte en belastningshälta och min känsla är att det sitter högre upp, kanske bogmuskulaturen. Men det är bara gissningar, så vi börjar från grunden och utesluter det vi kan utesluta och annars får jag åka in till kliniken eller ta ut equiterapeut.

IMG_0235