Efter att jag varit besviken över träningen med Gentle så var det så skönt att få rida Woody och känna att han var så fin och bara blir bättre och bättre hela tiden. När jag pratade med Marc om Gentle så påminde han mig om hur svår Woody var i början och att han som tränare var tvungen att tänka sig för var han kunde gå eller stå så att Woody inte skulle bli rädd för honom och tappa fokus.

Det var så skönt att kunna träna utan att behöva frysa också när det nu blivit sol och plusgrader ute, det kändes roligare och lättare. Woody var pigg och spänstig och superfin i munnen trots att jag inte ridit på kandar på länge. Vi började som vanligt med galopparbetet och jobbade lite med förvända galoppen och där fick jag faktiskt en otroligt fin känsla i höger galopp där vi kunde behålla uppförsbackekänslan men även behålla de stora sprången i den förvända galoppen. Det brukar bli lite antingen eller för oss, antingen att han faller ner lite på bogarna eller att jag lyckas samla och hålla honom uppe men att han då tar kortare språng. I vänster galopp var det lite svårare, men nu vet jag vad jag ska sträva efter så det ska jag träna vidare på hemma.

I piaff och passagearbetet började Woody med en helt underbar passage, där jag verkligen kände hans bakben trycka ifrån på ett fantastiskt sätt. Det kändes så enkelt och så kraftfullt på samma gång. I piaffen kröp han upp lite i formen i början och han rör sig fortfarande lite för mycket framåt, men jag började känna att jag vågar rida lite mer i piaffen och inte behöver vara rädd för att störa honom lika mycket längre eftersom han börjar hitta takten bättre och bättre. Sista piaffen vi gjorde kändes riktigt bra.

Sedan fortsatte vi med lite samlade små volter och då fick jag återigen en sån där magisk känsla när han samlade sig i den vänstra galoppen och kunde behålla de lite större sprången och bjudningen framåt och fick ett så där härligt ”dragläge”. Finaste Woody!

När jag kom hem från träningen ville jag verkligen rida Gentle igen, för jag hoppades på att hon skulle kännas bättre än dagen innan. Det gjorde hon verkligen! Jag red till stora utebanan som de har skottat upp och hon var som en dröm från början till slut. Spetsade öron, som smör i munnen, avslappnad, rund och bärig i formen. Till råga på allt så gjorde hon de mest mjuka galoppfattningar hon gjort någon gång och fortsatte i en fantastisk lugn samlad galopp, kanske för att hon var lite rädd att halka men ändå superduktigt. Hon fick beröm hela passet och var så stolt när vi kom tillbaka till stallet igen. Petra fotade när vi red så här kommer lite bilder.

IMG_0802

IMG_0793

IMG_0773

