Det är så isigt ute nu så jag var väldigt tacksam att hinna rida med Gentle inne i manegen idag. Efter en lite trevande start så kändes hon helt underbar, kanske bästa känslan någonsin faktiskt. Jag tycker inte att vi gjorde så mycket annorlunda på Marc-träningen än vad jag gör när jag rider själv, ändå var hon så otroligt fin idag. Hon har en underbar förmåga att kännas så lösgjord i kroppen och ändå ha mycket energi och vara så känslig för skänkeln och som smör i munnen. Idag kändes hon extra stark och varje förhållning kändes genom hela kroppen som om hon nästan skulle gå in i passage. I galoppen samlade hon sig själv redan från första galoppsprånget så jag fick rida lite framåt och då kom hon med så mycket rygg så jag hisnade av känslan.

Men det var när jag var klar som det inte gick så bra. Nästa lektion skulle börja så barnen började leda in sina ponnyer i manegen följda av sina föräldrar. Jag skrittade med Gentle efter långsidan och gjorde halt för att sitta av men tänkte inte på att jag stannade bredvid spegeln. Jag tänkte inte heller på att jag nästan alltid brukar sitta av på samma ställe och att Gentle nog mest tittade på ponnyerna och inte var beredd på att jag skulle sitta av. Så när jag svingade benet över ryggen så blev hon nog både överrumplad av vad jag gjorde och att hon såg i spegeln att jag hoppade av, så hon kastade sig. Jag tror att jag landade på fötter men knuffades omkull och försökte hålla kvar henne men hon kastade sig så häftigt så jag tappade henne. Hon for iväg med svansen i vädret i flygande trav. Jag blev så rädd att det skulle hända något med barnen med en lös häst i manegen. Men när jag gick mot henne kom hon direkt fram till mig som tur var så jag kunde ta henne och leda ut henne. Skönt! Sedan var hon så duktig både när jag satt upp utanför ridhuset och sedan satt av utanför hennes stall, så det var också skönt.

Woody blev tömkörd ikväll på gårdsplanen och han var också jättefin. Han joggade runt i en härlig form. Några gånger blev han rädd och spände till, då smackade jag fram honom i passage och då började han jogga lätt i passage och sedan fick han gå tillbaka till trav tills nästa gång han spände till. Jag gillar att han kan göra den där härliga joggpassagen som ändå ser så lätt och avslappnad ut och sedan bara bli ännu rundare i formen och ännu mer avslappnad när han går tillbaka till trav.

IMG_9787

