Dagen idag började klockan fem för att hinna med flyget till Arlanda och en utbildning om islandshästar som hölls utanför Uppsala. Först teori sedan praktik i ett kallt ridhus. Lite nya kunskaper fick vi lära oss ffa när det gäller besiktning av islandshästar. Petra har hållit ställningarna här hemma och både ridit och gjort klart i stallet. Hon red dessutom Woody igår också, så jag är verkligen tacksam. Hon var så nöjd med honom båda dagarna. Igår red hon inne i manegen och idag ute på gårdsplanen.

Jag hann rida Gentle i manegen igår. Den här gången red jag i hoppsadeln för att spara lite tid, så jag fick inte den optimala känslan i mitt säte, men Gentle var verkligen superfin. Hon var mjuk som smör i munnen och arbetsglad. Bästa känslan hade jag i galoppen då hon kändes så lugn och samlad. Då passade jag på att rida några serpentiner, lite galoppskänkelvikning, mellangalopp och till sist längde jag ut tyglarna och lät henne komma lågt på stora mittvolten. Det gillar hon verkligen och jag känner att hon blir så lösgjord, även om hon ibland ökar tempot lite mer än jag skulle vilja.

När jag red hem i skogen hade de tänt lyset till elljusspåret så det var så mysigt och hon var som en dröm. Vi travade i väldigt friskt tempo, hon var ganska hög i formen men sög på bettet och jobbade så bra över ryggen och bara längde och längde steget. Härlig känsla!

img_0151

