Det tar sin tid när jag ska rida Gentle i manegen. Först till stallet och göra iordning henne och sedan rida genom skogen till ridhuset. När jag kommer fram sadlar jag av och ställer in henne i Woodys box och hämtar dressyrsadeln, andra benskydd och mina ridstövlar, gör iordning igen och sedan rider jag mitt pass. När jag ändå är där så vill jag rida ganska ordentligt så det blir ofta mellan 45-60 min. Sedan är det samma procedur igen, byta sadel och det andra och så rida tillbaka henne och sedan ta hand om henne efter ridturen och göra klart i stallet. Det tar lite drygt två timmar om jag är ganska snabb. Men idag hann jag göra ett sådant pass just innan det blev upptaget i manegen och de dagar jag hinner det känns alltid lite extra lyxiga. Det är så roligt att få rida dressyr i manegen!

Gentle var ganska pigg idag och hade mycket tryck i sina bakben. Jag kände hur hon tryckte upp från backen lite mer än vanligt, vilket var en härlig känsla, men från början var hon lite svår när hon låg på i handen och inte riktigt släppte igenom i vänstersidan. Men efter lite volter och öppna efter långsidan blev hon bättre och bättre. När jag sedan fattade galopp fick jag mitt lyckorus. Hon gjorde en jättefin galoppfattning och var så samlad och lugn i galoppen redan från första språnget och jag kunde bara sitta där och njuta av hennes runda, enormt tretaktiga galopp med uppförsbackekänsla. Jag växlade lite mellan att låta henne komma lägre och ta upp henne och samla lite till. Sedan red jag även lite mellangalopp på långsidan och tog tillbaka henne på kortsidan och hon var så duktig och kom tillbaka så fint för sätet. Imorgon går jag på jourhelg och då är det så härligt att ha ett sådan känsla inom mig som jag tänker tillbaka på och njuter av.

img_4570

