Ut med det gamla och in med det nya! Nu slänger jag en massa gamla inlägg så att jag kan blogga vidare lite när jag känner för det och det gör jag idag när jag är full av inspiration efter Patrik Kittel clinic igår och bästa ridkänslan på båda hästarna idag i kombination med nytt år och nya förhoppningar inför det här året.

Petra och jag möttes i skogen i morse för att för första gången rida ut med Gentle och Los Angeles tillsammans. Underlaget kunde inte bli bättre med is i botten och lite nysnö ovanpå. När vi kom till rakbanan fick Petra rida före och så började vi trava. Jag visste inte hur Gentle skulle bete sig, men hon trivdes verkligen med att ha en häst framför sig och var som en dröm att sitta på, så rund i formen, som smör i munnen och superkänslig för mina skänklar, väldigt energisk men ändå otroligt avslappnad och lösgjord. Två dagars intensiv dressyrträning i manege bidrog förstås till att hon kändes så mjuk i kroppen. Men jag var också så imponerad av att hon aldrig blev orolig om LA ökade iväg eller när vi sedan skiljdes i skogen för att rida hem till varsitt stall.

Woody vilade igår, men eftersom jag var så inspirerad av clinicen så ville jag ändå rida med kandar idag och lite mer dressyr den lilla stunden det var ledigt i manegen. Han brukar inte vara så bra på kandar om han inte är riden dagen innan, men trots att det var mycket hinder, flera hästar och ganska mycket folk både i manegen och på läktaren så var han superfokuserad på mig och helt underbar att rida.

Vi har haft en liten svacka sista tiden med byten, att han inte haft samma flyt som tidigare utan stannat upp mer i varje byte. Jag tror att det beror dels på att jag försökt att sitta kvar bättre i sadeln och inte lätta så mycket, vilket gjort honom konfunderad, samt att han inte alltid varit tillräckligt framme för skänkeln. Men idag fick vi lite gratis hjälp av allt som hände runt omkring så att han verkligen var framme för skänkeln så jag tyckte att vi hade ett bättre flyt igen. Vi gjorde treor, tvåor och sedan några ettor, men bara fyra stycken varje gång så att han skulle tänka mer framåt och göra mer framåtgripande byten och det gjorde han, så jag är så nöjd. Dessutom gjorde han alla perfekt på hjälpen och slutade direkt när jag ville, vilket han inte alltid gjort tidigare, så det kändes superbra.

Överhuvudtaget kändes allt väldigt enkelt idag, Woody var med på noterna vad jag än gjorde, så för första gången på länge så fick jag en liten längtan efter att få tävla honom igen. Egentligen har han ju varit otroligt fin hela hösten och vintern, men det har ändå känts så svårt och långt borta att tävla, men nu vaknade som sagt en liten längtan trots allt. Jag ska berätta mer om våra planer och drömmar om du tittar in på min blogg igen. Välkommen tillbaka! 🙂 img_0019

