Woodys vila gjorde nog susen eftersom han har känts underbar hela veckan och idag var han bara bättre än bäst på Marc-träningen. Marc tyckte också att Woody redan från början var så spänstig och smidig som aldrig förr. Dessutom var han superfokuserad och arbetsglad. Jag hade en känsla inför träningen att nu har vi tävlat, nu kan vi bara ha roligt, jag behöver inte känna några prestationskrav. Så när Marc började med att säga att vi skulle repetera det vi missat på tävlingen kändes det lite svårt och inte jätteinspirerande. Men oj vilken nyttig och underbar träning det blev! På något sätt var jag mer nollställd innan och kunde ta åt mig mer och rida bättre och Woody han bara levererade.

Vi checkade av rörelse efter rörelse och allting bara flöt. Jag hade en underbar ridkänsla och jag fick flera små aha-upplevelser hur det ska kännas när det blir riktigt rätt. När vi gjort alla byten, efter ökningar, efter slutor, på rakt spår, treor på volt, tvåor på kortsidan, tvåor på diagonalen, m.m., så var det dags att prova byten i varje. Jag skulle förbereda Woody genom att kvicka upp galoppen innan, men då började han byta före mig för han förstod precis vad som gällde. Så då fick jag vänta med att förbereda honom till lite senare och då gick det jättebra och vi gjorde sju i varje som kändes riktigt bra. Han var inte lika samlad som tidigare utan kunde komma mer framåt i varje språng. Även om man skulle önska lite till så var det absolut ett steg i rätt riktning och det dessutom på kandaret vilket jag har tyckt varit svårare. Han avslutade också direkt på hjälpen och fortsatte inte byta som han ibland gjort tidigare.

Till sist gjorde vi lite travarbete, några öppnor och sedan piaff och passage och Woody var precis lika mycket med på noterna då och svarade klockrent på hjälperna, startade upp direkt och avslutade direkt, behöll energin i piaffen bättre och var lättare att rida ur piaffen och in i passagen än tidigare. Allting kan förstås förbättras ännu mer, men jag hade en superkänsla rakt igenom hela passet på min makalösa häst!IMG_2587IMG_2605 (2)IMG_2668IMG_2681IMG_2684

