Eftersom vi ändå skulle koppla hästtransporten för att ta hem den från ridhuset igår så passade jag och Petra på att lasta Gentle när det var så otrevligt väder med regn och blåst ute och körde henne till ridhuset. Först fick hon en riktig makeover efter att bara ha gått i hagen och inte blivit ryktad på tre dagar och manen hade fått växa sig lång sedan en tid. Det såg ut som om hon varit försummad betydligt längre än bara tre dagar innan, men efteråt visade sig en blänkande, svart skönhet.

Sedan red jag inne i manegen. Hon kändes ganska seg i kroppen och lite stretig  munnen i början, men eftersom jag var så otroligt inspirerad efter helgen och av att ha sett så mycket bra ridning och fina yngre hästar så tyckte jag faktiskt att jag red henne riktigt bra. Det blev ett pass för morgondagen som jag brukar säga till Petra. Jag visste att jag inte kunde förvandla henne på en gång till vad jag ville uppnå, men vad vi behövde jobba på. Jag red henne väldigt mycket framåt och fick henne att ta i bättre med bakbenen och i galoppen samlade jag nästan ingenting utan red mer framåt än någonsin, men samtidigt kunde jag faktiskt sitta djupare i sadeln och mer lodrät än tidigare så att jag hjälpte henne bättre att komma i uppförsbacke. Jag fick verkligen en jättebra känsla då. Galoppfattningarna var också riktigt bra. I traven kunde jag rida henne ordentligt fram, men jag fick aldrig riktigt igång den där känslan av lite kvickare bakben som jag kan känna när hon är som bäst.

Idag red jag henne i skogen till rakbanan och idag fick jag belöningen efter gårdagen. Hon var så fin! Jag fortsatte att galoppera mer fram än någonsin tidigare, men fortfarande med djup och lodrät sits. Jag fick en magisk känsla när hon sköt sin bakben under sig. Hon var mycket bättre i handen redan från början och i trav fick hon kvickare bakben och vi kunde göra mycket mer tempoväxlingar med superhärlig känsla. En underbar start på en semesterdag som gör att man bryr sig mindre om alla gråa moln på himlen.IMG_1771

