Woody fick ett pass i skogen i lördags och i söndags red jag honom först och sedan Petra. Han blev superspänd för att det var några människor med en hund som spatserade runt på ängen bredvid där det inte brukar vara någon, så jag galopperade länge och försökte få honom att behålla tretakten och fokus på mig och inte ta jämfotasprång och hela tiden snegla mot ängen. Till slut slappnade han av. När Petra sedan red var han så otroligt fin och hon red honom så fantastiskt bra. Hon tränade skolor i trav och enkla byten i galopp. Till sist gjorde hon ett flygande byte som var så fint, distinkt, brett isär bak och i exakt samma takt som galoppen. Igår fick han beta gräs istället för att bli riden.

Gentle reds ett pass på stora utebanan på ridhuset igår precis när det var som mest folk, bilar, barn, föräldrar och ponnysar ute på gårdsplanen och lilla ridbanan som vi skulle passera för att ta oss ned till stora. Hon tvekade några gånger och tittade storögd på allt som hände, men sedan gick hon vidare. När jag började rida var hon så där makalöst fin igen.

Jag tränade på att samla galoppen lite mer i några språng. I höger var det lätt men i vänster provade hon att bryta av några gånger när jag inte hann vara med, men efter att jag uppmanat henne med min pickande skänkel att hon skulle fortsätta galoppera även när vi minskade tempot så förstod hon och gjorde det riktigt bra även i vänster. När jag travade runt och hon såg ponnysarna springa så dammet yrde så tog hon bara större och större kliv och kom lite högre i formen, men hade samma fina stöd i handen och fortsatte att lyssna på mig hela tiden. Jag var så nöjd med henne och njöt hela vägen hem i skogen i den 22-gradiga värmen och solen. IMG_0743

