Jag blev alldeles rörd av passet med Gentle idag! Hon är bara så härlig! Jag kan inte tro att det är sant så arbetsglad och energisk hon är. Det var en regnig dag idag och det var så länge sedan jag red henne i manegen så jag hade bestämt mig för att göra det nu när jag skulle vara ledig. Jag red henne till ridhuset och bara den lilla stunden i skogen gav mig mersmak när hon kändes så fin. Men sedan fick hon stå i Woodys box och äta lite hö under tiden jag red Woody på stora utebanan och det var upptaget i manegen.

Woody kändes också fin, men den här gången var det han som kom lite i skymundan av Gentles pass. Kanske att det är den andra hästen jag rider som går bäst, kanske för att jag är en bättre ryttare då?

Jag red Woody på kandar och han var jättefin i handen men hade lite svårt med böjningen i vänstersidan i början och att verkligen komma över ryggen, så jag red mycket tempoväxlingar i galopp på stora volter och jobbade med att få igenom böjningen. Han spände till några gånger och drog iväg när han låtsades bli rädd, men jag försökte att vara väldigt fokuserad, noga med mina hjälper, att inte förhålla med handen utan med sätet, osv. Då blev han jättefin och vi gjorde några bytesserier på rakt spår. Jag var noga med att se att han verkligen var rak och kvar på spåret och det var han. Vi gjorde också några byten i varje och lite piaff och passage som kändes riktigt bra.

Jag vet inte hur jag ska kunna förklara känslan när jag red Gentle. Det var egentligen ingenting märkvärdigt, bara det att hon från början till slut kändes så otroligt glad, samarbetsvillig, spänstig, ridbar, energisk och lättlärd. Vi jobbade med övergångar, galoppfattningar, lite skänkelvikning och några babyöppnor i trav. Efter lite skrittpaus ville jag prova förvänd galopp igen som jag inte gjort på länge och började med höger galopp som är lättare. Det fixade hon galant. När jag skulle prova i vänster och vände halvt igenom så kände jag hur hon föll isär lite och jag var rädd att vi inte skulle klara det, då la jag på ytterskänkeln och började flytta henne lite för att hon skulle balansera upp sig bättre och då började hon på en galoppsluta hur enkelt som helst, balanserade upp sig och sedan var det inget problem att rida den förvända galoppen. Jag blev så förvånad att hon tog mina hjälper så bra och hade så lätt för att gå in i en galoppsluta. Det som också var så läckert idag var att hon tog mina halvhalter för sätet på ett så underbart sätt att hon kröp in med bakbenen och kom upp i fronten och fick så härligt schvung i hela kroppen just de stegen. Då fick jag en liten föraning om hur hon kommer att kännas när det blir ännu mer samling och jag bara längtar.IMG_0688

