Vilket pass Woody bjöd på idag! Wow, vilken elasticitet! Efter min vanliga uppvärmning så red jag den uppvärmning vi gjorde på Marc-träningen, med att stretcha vänstersidan i skritt och därefter jobba i galopp på stor volt och samla några språng och sedan rida framåt. Den här gången samlade jag inte alls särskilt mycket, utan jag bara satt tillbaka så att han tog ordentligt med vikt på bakdelen och sedan red jag framåt och var noga med att han böjde vänster i vänster varv och hade koll på bogen i höger varv. Då fick jag den där enorma gummibandskänslan som sedan höll sig hela passet. Vi gjorde de bästa galoppslutor vi någonsin har gjort, sånt flyt, sådan framåtbjudning och ändå så ordentligt böjd i bålen. Idag kunde vi göra spikraka byten på rakt spår, alla seriebyten kändes bra och vi provade också lite byten i varje som kändes riktigt bra. De två första gångerna tänkte jag göra fler än sju eftersom det flöt så bra, men då fick vi några missar med två emellan, den tredje gången bestämde jag för att göra precis sju och det lyckades vi med. Travarbetet på slutet var också helt magiskt. Han kändes så nära passage, så hög och rund i formen, men ändå klockren i sin travtakt. Åh, jag svävade på moln efteråt!

Gentle var också duktig idag även om hon hamnade lite i skymundan efter Woodys pass. Jag red henne tidigt på morgonen, i  strålande sol och till storspovens läte. Lite strul innan uppsittningen igen, men duktig när jag väl la över benet. När jag kom till ridhuset bytte jag till dressyrsadel och tog ridstövlar på mig och red på lilla utebanan. Hon kändes verkligen jättefin, spänstig och stor i sin trav och duktig trots att det var länge sedan jag red där med henne och det ibland var lite stök i verkstan som ligger bredvid.

Vi jobbade mycket med galoppen och gjorde flera galoppfattningar och hon var så fin. Det kändes att vi fått hjälp på Marc-träningen, att jag red lite mer fram innan själva fattningen och såg till att hon låg bra i handen och sedan gjorde jag själva galoppfattningen lite mer med höften och hon var så lugn i alla fattningar. Jag kunde också rida på mer framåt i galoppen utan att hon föll isär. Hon blev bara rundare och mer bärig. Jag tänjde lite på gränsen att när jag egentligen tyckte att jag ridit mitt pass så fick hon skritta och pusta, sedan tog vi mer galopparbete igen. Det enda som var svårt ibland var i höger varv när hon trodde att vi skulle galoppera så blev hon lite över tygeln och väntade på galoppfattningen. Då fick jag trava vidare tills vi hittade en bra form med bra stöd i handen igen innan jag kunde fatta ny galopp.

Jag var så nöjd med mina underbara hästar, men var faktiskt helt slut när jag kom hem och la mig och somnade en stund. Den här förkylningen jag har som jag nästan vägrat acceptera att jag bär på och försökt att helt bortse ifrån tog ut sin rätt. Men lite sömn var verkligen inte fel.IMG_7942

