Min jourhelg blev en av de jobbigaste jag haft, så det blev inget ridet överhuvudtaget. På måndagkväll var jag helt slut och det toksnöade och blåste ute så jag hade inga tankar på att rida, men som tur är så har Petra ridit Woody tre dagar i rad, ute två dagar och inne i manegen en dag. Igår tömkörde jag Gentle och red LA åt Petra och idag var det äntligen dags för mig att rida mina hästar.

Ledig dag, men inte så mycket ledigt i manegen så det gällde att tajma in tiderna för att hinna båda hästarna, plus att jag och Petra skulle rida Woody och LA samtidigt för att träna på programmet vi ska rida på uppvisningen. Så jag fick bege mig med Gentle redan klockan åtta på morgonen trots att det hällregnade just då. Det kändes lite nervöst när jag inte ridit henne på flera dagar att rida iväg i det dåliga vädret, på den fruktansvärt dåliga vägen med lera och enorma vattenpölar och där det dessutom passerade en björn för drygt ett dygn sedan. Gentle var ganska stökig när jag skulle upp, men när jag väl kommit upp var hon helt otrolig. Hon gick precis överallt. Jag har aldrig någonsin ridit i så mycket vatten med någon häst, hela vägen var bitvis täckt av flera decimeter vatten och däremellan var det leriga partier där hon sjönk ned i leran, men hon tvekade inte. När det låg ett träd över vägen tittade hon till lite, men så fort hon förstod att vi kunde gå på sidan så traskade hon förbi.

När vi kom till ridhuset borstade jag benen, ryktade bort lite vatten från henne, bytte benskydd och sadlade med dressyrsadeln. Min blöta jacka åkte också av, sedan var vi redo för ett dressyrpass alldeles själva i en torr och ovanligt inbjudande manege. Vilket pass hon bjöd på! Magisk känsla från början till slut! Energisk, fokuserad, spänstig och glad! Väldigt pigg i galoppen, men ändå så duktig på att komma tillbaka med mer vikt på bakdelen. Det hällregnade lika mycket när vi red tillbaka genom skogen igen, men hon var precis lika duktig då och även om jag var blöt ända in till trosorna så var jag överlycklig över min fina Gentle.

Efter klädbyte var det Woodys tur och dags för mig och Petra att för första gången prova rida vårt program. Petra hade ju ridit Woody några dagar och jag hade ridit LA igår och båda var vi jättenöjda över hur hästarna kändes när vi började med uppvärmningen. Återigen fick vi bekräftat hur nyttigt det är att vi rider varandras hästar. När det kom till programridningen så började det med att jag red fel ganska snabbt, så vi började om från början, men sedan flöt det på ganska bra. Vi satte inte bytena i varje och det tror jag kanske inte att vi kommer att göra på uppvisningen heller, men vi kommer att göra ett försök på det ändå. Även om vi inte lyckas med sju byten i varje på uppvisningen så tror jag att det kan vara roligt för publiken att se några i alla fall än inga alls, så därför har vi med det ändå trots att vi inte är säkra på det. Woody kändes superfin, men jag red inte så bra eftersom jag aldrig ridit programmet tidigare och överrumplade honom flera gånger, ändå hade jag en väldigt härlig känsla utemellan, vilket jag sällan brukar ha när jag rider program hemma. Det allra bästa var piruetterna, åt båda hållen faktiskt. Nu har vi en vecka på oss att finslipa på det här. På lördag blir det generalrepetition med alla uppvisningar och på torsdag nästa vecka är det jubileumsdagen. IMG_9848

