Ömsom regn, ömsom snö och ömsom solsken. Solen sken när jag och Petra gjorde i ordning hästarna, men just innan jag var klar började det snöa, eller hagla, eller regna, vad det nu gjorde. Jag tänkte att solen kommer säkert snart fram igen och det såg inte så farligt ut, men jag hann bli ganska genomblöt väldigt fort ändå. Woody försökte vända bort huvudet när vi gick emot det blöta, men så fort vi började trava och galoppera var han fokuserad på mig, precis som han ofta blir när det regnar. Men efter halva passet fick vi rida i härligt solsken.

Den här veckan har varit en återhämtningvecka för Woody, först två dagar vila, sedan red Petra ett gymnastiskt pass på onsdag och jag ett liknande pass på torsdag, så fredag var det dags för första riktiga dressyrpasset igen efter tävlingen. Han var så fin!

Arbetet med att stretcha och ställa honom mer åt vänster i vänstergaloppen på en stor 20-metersvolt har gjort susen. Vänsterslutor och vänsterpiruetter känns mycket lättare, även om det tyvärr inte märktes på tävlingen, men om vi åtminstone kan göra det bättre på träning så kanske det kan gå bättre på tävling sedan också. Jag red samlade små volter och jag hade en underbar känsla med ett fantastiskt dragläge, där han kommer tillbaka så bra med vikt på bakdelen men hela tiden bjuder framåt i varje språng.

Sedan gjorde jag några byten på volt som kändes jättebra och så en diagonal med byten i vartannat, nästa diagonal direkt med sju byten i varje och direkt därefter en diagonal med femton byten i varje!!! Helt grymt, så fin han var! Den här gången blev det mycket bättre flyt och han kunde fortsätta framåt utan att översamla sig. Jag tror att det blev lättare för honom när jag red på träns, det var större yta och underlaget inte var så djupt. Men om jag tränar på det lite mer så här så kanske det kan gå bättre med kandar och inomhus sedan.

Till sist travade jag och red lite övergångar mellan trav och passage och slutligen en piaff som kändes jättefin. Han tog inte i så mycket med så höga benlyft, men jag tycker det är bättre att han hittar takten, behåller energin och liksom joggar igenom piaffen, så att det känns lättare för honom och det var precis det han gjorde. Min underbara häst som jag får sitta och göra grand prix-rörelser på!!! Nu har jag jour i helgen så vi får se hur mycket jag hinner rida, men det är så skönt att kunna vila tankarna på ett bra ridpass när man sitter i bilen till och från olika jobb.IMG_3529

