Så var den avklarad, årsdebuten. För mig var det nog ingen skillnad att jag inte hade några medtävlare i mina klasser, det kändes lika stort och spännande ändå. Jag rider mot mina egna procent och vill förbättra oss som ekipage så jag tar det på lika stort allvar i alla fall. Kanske lite väl stort eftersom både jag och Woody spände till en del framför allt på lördagen. På framridningen kändes han fin och spänningen lättade mer och mer. När vi kom in på banan och skulle rida förbi domarbordet ställde sig en skrivare upp och svepte en filt om sig mitt framför Woody så han tvärnitade och stirrade på filten, så vi fick lite extra onödig spänning, men han var ju ridbar ändå.

Vi red på 69 % i travdelen. Skritten var som vanligt spänd, men vi lyckades hyfsat med skrittpiruetterna i alla fall som ibland blir så svåra när han spänner till i skritten. Galoppslutorna kändes okej, men när vi vände in på diagonalen för att göra en halvpiruett så kände jag att Woody tänkte galoppökning redan efter hörnpasseringen. Jag försökte samla och tala om för honom ”nej, det är en piruett”, då kändes det som om han tänkte ”jaha, kanske bytesserier”,  då försökte jag vara övertydlig och samla och säga ”nej, det är en piruett” igen, då gjorde han ett avbrott till skritt istället när jag skulle vända in i piruetten. Så kan det bli när man inte alltid talar samma språk. När jag skulle göra den andra piruetten blev jag feg efter att vi missat den första, så jag gjorde den andra för stor. I övrigt var det rätt okej, om än svajigt och att jag kände mig så ringrostig på själva programridningen. Bästa känslan av det programmet var travökningarna, galoppökningen och bytesserien i vart tredje. Jag är också nöjd med att alla byten satt överallt i den klassen.

Efter min ritt red Petra en Msv C:2. Den finns att läsa om på hennes blogg:

http://lilladressyrryttaren.horseworld.se/2016/04/17/tavlingshelg-i-lulea/

På söndagen skulle jag rida strax efter klockan två, så trots att det regnade tog jag ut Woody och red honom en stund på förmiddagen på deras utebana. Banan var inte helt framtinad från snö, men där den kommit fram var det helt okej underlag. Woody fick jogga i låg form i trav och sedan rullade vi på i en rund galopp där jag stretchade vänstersidan lite som vi gjort på träningen. Han kändes väldigt avslappnad och otroligt mjuk i kroppen och fin i handen.

Han var lika fin på framridningen och när jag började plocka upp honom i formen där så hade jag en underbar uppförsbackekänsla i galoppen och han hade så lätt för att länga ut sprången och sedan komma tillbaka med vikt på bakdelen. Inne på banan kändes han betydligt mer avslappnad än dagen innan och ändå hade han mycket energi. Så jag tänkte att vi skulle försöka behålla den energin genom programmet. Det gick bra också genom travprogrammet och när vi var klara med det och saktade av till skritt tänkte jag ”yes, det kändes bra”. Det visade sig också att jag hade ridit travprogrammet på 76,5 % när vi räknade efteråt.

Men när vi började med galopparbetet så kände jag att jag hade så svårt att ta hand om den energin och hålla ihop allting. Woody började förekomma mig i saxen och kastade över i ett orent byte före mig och i den ökade galoppen så gav han sig iväg för häftigt och jag hade svårt att få tillbaka honom. När vi skulle göra vänsterpiruetten spände han till och jag kunde inte rida nog bra så han slog om bak. Men han var jätteduktig i bytesserierna och i sista travökningen tappade vi takten precis i början, men han hämtade upp sig direkt och gjorde en jättefin ökning även där.

Jag blev väldigt besviken på mig själv efteråt att jag inte kunnat förvalta den där underbara ridkänslan jag hade och ta tillvara på energin och kapaciteten och hålla ihop hela programmet. Woody har aldrig känts bättre. Han var underbar i formen, mjuk och smidig i kroppen, stark och full av energi och arbetsvilja. Men det är så svårt!

Marc tyckte att det är jättebra att vi har höjt oss i travprogrammet eftersom galoppen ändå är Woodys styrka totalt sett, så han tyckte att det var ett bra styrkebesked så här i årsdebuten. Domarna skrev ”Trevlig häst med god elasticitet, tyvärr en del missar”, ”Trevlig häst med god energi, omslag annars ganska fin grundform, välridet”, ”Fin häst med mycket energi! Passa skritten! Lite väl mycket energi bitvis, samla lite mer”.

Kameran var inte med den här gången, så vi har inga foton från helgen, men troligtvis kommer film så småningom. Det här fotot är från samma tävling för ett år sedan.IMG_3755

