Det verkar som om hästarna har vaknat till extra de här dagarna om man får tro det man läser på facebook om ystra hästar, luftsprång och luftfärder. Mina två är inga undantag. Jag tror att det är det blåsiga, soliga vädret och barmark som gör att de verkar få extra fjädrar under hovarna.

Igår red jag Woody på stora utebanan. Då hade han fått vila en dag efter Marc-träningen så det var inte förvånande att han spände till här och var och gjorde några turbogaloppsprång, inga bakutsparkar i alla fall, men mycket energi och spring i benen. Jag hade tänkt rida ett gymnastiskt pass då, men eftersom jag hade lite svårt att få honom att fokusera på mig så red jag mer rörelser, seriebyten och sånt istället för att han skulle hitta på bus. Det fungerade bra och jag hade en härlig ridkänsla.

Idag red jag iväg med Gentle genom skogen för att också rida henne på stora utebanan. Men på vägen dit satt jag löst några gånger. Hon började så lugnt trots att hon vilat två dagar, men sedan såg hon Jockes häst som var ganska långt framför oss och då ville hon ikapp och började först småtakta, men sedan stegrade hon plötsligt för att försöka kasta sig iväg och då satt jag lite löst ett tag. Hon lugnade sig men nästa gång hon såg honom igen så gjorde hon samma sak. Då var jag mer beredd och kunde parera bättre. Tredje gången blev hon rädd för att vi skrittade på en sträcka med is som sprack så häftigt under oss att hon kastade sig bakåt och jag for framåt. Men hon sansade sig snabbt och när vi väl kom in på stora utebanan så var hon lite tittig men jättefin.

Bästa känslan idag var att hon var så otroligt fin i handen. Även de gånger hon spände till och tittade till så sög hon på bettet och kändes så rund och fin i formen. Galoppfattningarna blev lite hopp åt olika håll, men när hon väl hittade galoppen så var hon superfin, riktigt samlad, rund och balanserad galopp.

Woody fick återigen ett pass på stora utebanan och idag fick han det gymnastiska passet jag hade tänkt rida igår. Visserligen var han lite spänd idag också, men vi kunde komma till mer ridning utan att göra så mycket rörelser, så jag jobbade på vår läxa från Marc-träningen att ställa mer inåt i vänster varv och stretcha halsen och rida i lite lägre form under lätt sits. Han kändes så otroligt spänstig igen och även han var superfin i handen. IMG_9960

