Gentle gjorde ett superpass idag från början till slut. Jag har låtit henne skritta på helt lång tygel ute nu på slutet och det uppskattade hon så mycket att hon nästan började dra tyglarna ur händerna på mig när jag ville korta dem, så i förrgår fick jag bli bestämd med henne om det. Idag visste hon precis vad som gällde och var så magiskt fin i handen hela vägen till ridhuset och sedan satt det i även under passet och på vägen hem.

För första gången tänkte jag ta galopp redan i uppvärmningsskedet, men då blev hon så överraskad att hon slog en ordentlig brall när jag gav galoppskänkeln, sedan rullade hon på bra i båda galopperna även om det blev lite väl friskt tempo. Efter det jobbade jag lite övergångar mellan skritt och trav och tempoväxlingar i trav och då kändes hon så läcker. Jag red en liten travöppna på långsidan och så satt jag mig ned en stund och tidigare har hon blivit ganska störd av att jag suttit på henne och tappat ryggverksamhet, men idag fortsatte hon att svinga med ryggen och kändes så fin. Då när hon kändes som bäst gav jag galoppskänkeln igen och det var då hon gjorde den där underbara galoppfattningen som etsade sig fast, i form, i samma tempo, distinkt men ändå så mjukt och galoppen som följde blev därefter, samlad, rund, underbar.

På hemvägen blev hon först rädd för några barn som smällde i bildörrar och sprang mot stallet så hon satte svansen i vädret och travade iväg mot vägen och då kom tre bilar just när vi kommit ut på vägen, varav en skulle passera oss och två svänga in bakom oss, men det fixade hon. När vi sedan skulle över stora vägen kom först massor med bilar så vi fick vänta länge och när vi väl gick över kom en lastbil snabbare än jag hade beräknat så den passerade bakom oss och då hoppade hon till framåt där en annan bil mötte oss. Men den bilen stannade, så hon fixade det också. Lite spännande blev det, men jag är tacksam till alla bilister som saktade ned farten. Dessutom är jag supernöjd över ridkänslan hon bjöd på idag! IMG_9787

