Jag hade nattjobb på min jour så jag var ordentligt trött igår afton efter jobbet men då var det så skönt att komma till stallet och se hur Petra ledde runt Woody i skritt efter sitt pass på honom. Idag har jag varit ledig och ridit båda hästarna. Jag gick med Gentle till ridhuset eftersom hon varit stökig vid uppsittningen vid stallet för att komma tillbaka till den fungerande rutin vi har. Mycket riktigt så ställde hon upp sig direkt och rörde inte en hov när jag satt upp från pallen. Jag tänker nog fortsätta att träna vid stallet, men varva med tryggheten i rutinen i ridhuset.

I ridningen var hon inte riktigt lika fin som på Marc-träningen, kanske för att jag inte hade någon Marc som stod och sa precis hur jag skulle rida 🙂 . På det stora hela var hon jätteduktig ändå och hon glimtade verkligen till kortare stunder. Men det bästa var den enorma arbetsenergin hon har som bara blir mer och mer. Hon är inte het eller spänd utan bara så energisk och arbetsglad så man kan inte annat än bli glad av att rida henne. I galoppen var hon faktiskt ännu lite bättre än på träningen, mer samlad och stadig i formen.

När jag skulle rida Woody kände jag lite prestationsångest innan för hur jag skulle kunna rida honom lika bra som i helgen. Men jag tänkte att jag tar en sak i taget. Jag tänkte också på det Marc sa om att jag inte ska fortsätta tro att han ska tonas ned hela tiden, utan att han behöver tagga till för att klara av de svåraste rörelserna som byten i varje, piaff och passage. Så jag red precis som på träningen mycket tempoväxlingar i början med ordentlig ökad galopp. Han var så pigg så jag befarade att han skulle slå bakut när jag satsade i ordentliga ökningar, men han var så duktig och blev bara otroligt framme för skänkeln utan att spänna till.

Sedan var hela passet bara som en dröm. Alltså så fin han var! Samma fina galoppslutor, lite missar i byten i vartannat när han började och trodde vi skulle göra i varje. Men då försökte jag vara jättenoga med att renodla mina hjälper och få honom att vänta. När jag sedan red in på diagonalen och gjorde nio byten i vartannat var det helt magiskt. Jag har aldrig känt sådan uppförsbacke, så stora språng, så rak, så lydig för hjälperna. Skritt och beröm sedan förberedde jag för byten i varje. 15 stycken! Den här gången var han redan mer framme för varje språng och vi stannade inte upp lika mycket som sist och det kändes som om vi hade kunnat fortsätta hur länge som helst! Jag kunde inte låta bli att avsluta med lite piaff och passage som kändes precis lika fin som i helgen. Wow! Vilken häst! Vilken arbetsenergi och vilka kvalitéer han har i de svåra rörelserna! Jag är helt överväldigad och överlycklig och kan inte fatta att det är sant att jag får sitta och rida grand prix-rörelser._MG_2429

