Gentle och jag laddade upp inför Marc-träningen imorgon med en skogstur. Underbart ljuvligt väder idag med två plusgrader, strålande sol, takdropp och fågelkvitter. Gentle var lugnare igen vid uppsittningen och stod så stilla. Däremot blev hon lite rädd för några sparkar som stod vid en vägg som vi skulle passera, plus att hon blev lite rädd för fyrkantiga snöblock som lagts på sidan av vägen lite här och var av den som plogat. Men hon var så duktig som ändå lyssnade så bra på mig hela tiden. Jag red förbi första rakbanan den här gången och red mot den andra och en bit efter den innan jag vände. På hemvägen tog vi en galopp och hon var helt underbar och rullade på i så rund och fin ganska samlad galopp.

När jag hade tagit hand om henne åkte jag till ridhuset och hann se lite när Petra red Gem. Sedan gjorde vi iordning Woody och Petra började rida honom. Hon ska tävla honom om en dryg vecka i Msv C:1 och Msv C:2. Petra red Woody igår också, men då var det så många andra hästar i manegen samtidigt så det var svårt för henne att träna inför tävlingen, men idag red hon upp C:1an. Det såg riktigt fint ut, en högervolt som inte blev så rund, en vänstersluta som blev för svag, ökningar som kan göras mer, men annars ett stadigt och fint program med förvända galoppen som höjdpunkt och enkla byten som var riktigt bra.

Jag fick hoppa upp efter Petra för jag ville känna lite på byten inför Marc-träningen. Det var en fröjd att ta tyglarna efter Petra hade ridit, Woody kändes superrund i formen och så fin i handen. Jag kunde snabbt börja göra några byten, först några enstaka lite här och var och känna efter att han väntade på mig, sedan gjorde jag lite byten i vart tredje på en volt. Efter det red jag på långsidan och skulle göra i vartannat. Jag kände att Woody taggade till lite och var inställd på att byta i varje, men han var helt magiskt fin som hejdade sig och väntade på mina hjälper och förstod att det var vartannat som gällde.

Till sist provade jag byten i varje efter långsidan. Vi gjorde sju och så två emellan och sedan fyra på första försöket. Andra försöket gjorde jag på samma diagonal som vi gjort 15, men den här gången blev det 10. Tredje och sista försöket gjorde jag från andra hållet på den diagonalen och då gjorde vi 14 stycken. Petra som knappt trott att det var sant fick nu se på och det var så roligt att vi kunde göra nästan lika bra igen. Det som också var roligt var att den här gången blev bytena lite mer framåtgripande än sist, så jag tror att det kändes lite lättare för Woody att göra dem. Och jag är så glad att jag äntligen börjat få in takten!

Stalldagen avslutades med att Petra red LA och tränade skolor och jag gav tips och råd. Petra hade berättat att LA var så fin igår och nu fick jag också se hur fin han var. Han var så lugn, jämn, stadig och framför allt så glad och positiv och skolorna är verkligen på god väg.12825549_801284003310404_1508652667_n12804353_801283909977080_1487148263_n

