Vi firade Jonathan igår, så båda hästarna fick vila. Woody vilade även lördag då jag tyckte att det inte gjorde något om han fick två dagars återhämtning när han varit så duktig och gjort femton byten i varje. Men oj, vad pigga båda hästarna var idag!

Jag red Gentle från stallet till ridhuset och red ett pass i manegen. Sedan fick hon vara i Woodys box medan jag red Woody och till sist red jag henne tillbaka till stallet igen. Jag var så tacksam att jag slapp plumsa med henne i all nysnö som kommit inatt och idag, det kändes verkligen bekvämt att få sitta på hennes rygg. Det var lite pyssel innan jag kunde sitta upp alla tre uppsittningarna, men efter vår procedur så stod hon till slut helt stilla när jag gjorde det.

Jag orkade inte byta sadel så jag red i hoppsadeln och den är inte så lätt att försöka rida dressyr i, så jag måste nog försöka byta när jag har tänkt rida dressyr. Mina skänklar kom för långt fram och jag hade svårt att komma i en lodrät sits. Den gled mer åt sidan när jag galopperat också. Men Gentle kändes otroligt spänstig och väldigt alert. Ibland blev hon lite överenergisk, särskilt i galoppen, men jag hade många glimtar när hon var riktigt läcker. På hemvägen travade vi och gjorde tempoväxlingar och då var hon så otroligt läcker när hon kunde minska traven med bibehållen bärighet.

Woody han har nog väldigt bra kondition nu för han var superladdad av sina två dagars vila. Så otroligt glad att få arbeta, otroligt spänstig i kroppen och en outtömlig energi. Jag hade bestämt mig för att rida ett gymnastiskt pass, så det blev en del förvänd galopp och galoppskänkelvikningar på diagonalen. När han hade lite för bråttom, la sig på och blev för hög i formen, så la jag in små volter och då kom han så fint, väntade på mig, blev rundare i formen och kunde sedan flytta riktigt bra. Det kändes som en väldigt bra övning. Sedan gjorde vi lite galoppslutor och till sist travslutor som efter några omtagningar också kändes bra. Ett nyttigt pass.

Imorgon rider vi nog ut med alla hästarna, på onsdag ska Petra rida Woody och Gentle får vila och till helgen har vi Marc-träning. Så roligt det ska bli!IMG_1255

