Petras årsdebut började på bästa sätt med ett väldigt stadigt LB:1-program trots att tävlingsplatsen var ny för LA och många speglar som var spännande. Men Petra visade honom banan så fint innan start, så när hon väl startade flöt allt perfekt. I mina ögon var den här ritten minst lika bra som den sista hon red i höstas där hon med tre domare fick 68 %, idag fick hon 63,75 %. Men det räckte ju till vinst och vi är supernöjda med LA.

I nästa klass var LA kanske lite trött och blev lite av och på. Det såg ändå stadigt ut i travprogrammet och högergaloppen där framför allt den förvända galoppen var så fin och belönades med en sjua, men i vänstergaloppen blev han lite rädd när han skulle galoppera snett mot spegeln, så han spände till och bröt av och Petra fick en nolla där, vilket det är koefficient på och sedan var han ganska spänd resten av programmet, så de sjönk från att ha legat på 62 % till 57,6 %. Men jag känner efter att ha sett dem på framridningen där de gjorde makalösa galoppfattningar från skritt och superfin förvänd galopp att de verkligen har klivit upp ett steg den här vintern, så nu är det bara att få komma ut och tävla och få lite mer tävlingsrutin.

Efter att ha stigit upp kvart över fyra och kört bil i nästan sex timmar idag så var jag väldigt trött när jag kom hem och visste inte om jag skulle orka rida Gentle som jag tänkt. Men jag gav mig iväg och det var verkligen tur för annars hade jag missat en underbar ridtur och vår första galopp ute i skogen. Gentle var helt otrolig som höll sig alldeles lugn vid uppsittningen trots att två hästar i hagarna bredvid sprang runt med svansen i vädret och fnös upphetsat. Hon skrittade lugnt när en bil passerade oss bakifrån och hon travade så fint i skogen så jag ville prova en liten galopp. I fattningen blev hon lite upphetsad och gjorde ett litet bocksprång, men när jag klappade henne och talade om att hon gjort rätt som fattat galopp så blev hon så nöjd och rullade på så fint. Hon var precis lika duktig som inne i manegen igår där jag kunde reglera tempot och hon rullade på i en härligt rund form.12789900_973537066057852_1548898199_o12789932_973537116057847_1483033273_o12788730_973537176057841_2097381253_o

