Det blev lite spännande när jag skulle sitta upp från pallen vid stallet. En häst i hagen började springa med svansen i vädret och Gentle steppade runt pallen och var lite orolig. Men jag lät henne gå runt tills hon kunde stå stilla och böja huvudet som vi brukar och klappa henne bakom sadeln. Då satt jag upp och hon stod stilla men stod inte kvar som hon gör i manegen utan skrittade iväg direkt. Men huvudsaken är ju att hon inte är rädd, så får vi träna vidare på att stå kvar sedan.

Hon var lite spänd i början, men lyssnade bra på mig och var så lydig för skänkeln och fin i formen. Vi travade ganska fort och då slappnade hon av mer och mer. Efter ett tag hann vi ikapp Jocke som körde sin travhäst och drog ett däck bakom. Gentle var nöjd att träffa sin kompis och skrittade avslappnat bakom honom och började frusta. När vi kommit ganska långt bort så började Jocke trava och hästen försvann snabbt framför oss. Gentle var hur duktig som helst som klarade av att trava i lugn takt och se honom försvinna iväg. Sedan kom en annan travhäst bakom oss, men han väntade som tur var tills vi kommit på slutet av rakbanan innan han kom ikapp oss och vände och travade iväg framför oss. Jag travade efter och Gentle var helt underbar, även när vi möttes en till gång när han kom nästa intervall.

Så jag och Gentle lämnade travhästarna bakom oss och red hemåt i en magiskt fin trav i härlig form. När jag trodde att vi hade den för henne optimala traven lät jag henne komma bara en aning lägre i form, då kände jag hur ryggen kom ännu mer och hon liksom växlade om och tog ännu större steg och kändes helt fantastisk. Det som också slog mig var hur rak hon kändes. Tidigare när jag ridit i skogen med henne har jag alltid behövt stötta med högerskänkeln för att hon inte skulle falla åt höger. Idag satt jag bara med ett ljuvligt stöd i handen och hon travade spikrakt och taktfast.

Efter en lunchpaus red jag och Petra också ut med grabbarna i det härliga vädret. Det var lite kyligt, men så fort vi befann oss i solen så blev vi varma. Det var en mysig ritt och Woody och LA var så duktiga när vi mötte skotrar och skidåkare, lite spända men lydiga. Underlaget är helt fantastiskt nu och vi njöt i fulla drag av vår söndagstur.12498452_796175987154539_112757381_n12782013_796175893821215_711752592_n12784512_796175803821224_2101713162_n

