Åh, vad jag älskar dessa helgdagar då vi börjar med ridning på förmiddagen! Idag hade vi lyxen av renskurade väggar i manegen, nytt fräscht spån i underlaget och jag och Petra ensamma ryttare i manegen! Först red vi Gentle och LA och sedan Woody och Gem.

Båda mina hästar gjorde jättefina pass idag där ingenting särskilt stack ut, men helheten kändes så bra. Jämna, fina, mjuka, smidiga, arbetsglada hästar.

Det jag tycker bäst om idag är alla små detaljer. Jag har blivit helt betagen i känslan av bra övergångar mellan skritt och trav och tycker att det gör så mycket för all annan ridning också. Jag hade korta stunder i galopparbetet med båda hästarna när jag kände den där riktiga elasticiteten några språng när de kortar sig och spänner bågen och sedan tar några längre språng som går genom hela ryggen. På Gentle blir det bara några enstaka språng, på Woody lite fler och lite oftare. Det är så roligt att bara sitta och rida grunder och fokusera på detaljer och få den där härliga känslan när det blir rätt. Jag är så glad att jag har två hästar att rida, det är så roligt att känna igen sig men samtidigt känna skillnader mellan de båda. Eftersom de är tvärtom i sina starka och svaga sidor så tror jag också att jag blir bättre som ryttare när jag växlar mellan dem.

När jag hade ridit klart med Gentle så började jag träna på att kunna klappa henne lite bakom sadeln med högerhanden. Det gick bra när hon stod stilla, men hon blev rädd när jag försökte medan hon skrittade, så hon stelnade till och for åt sidan flera gånger, men till slut så gick det bra. Jag fick också röra hennes öron från ryggen. Nu ska jag fortsätta träna sånt så att jag någon gång i framtiden kan dra sadelgjorden från ryggen, vilket inte är att tänka på nu, eller att ta av eller på ett klädesplagg.

Med Woody provade jag byten i varje igen och vid första försöket gjorde vi sju och vid andra försöket åtta. Jag hade inte riktigt den där känslan av tajming som häromdagen, men vi är på god väg. Nu känns det bara jättekul och inte alls lika svårt längre. Det är nog jag som har lärt mig medan Woody har kunnat det en tid och inte förstått varför jag inte gjort hjälperna rätt tidigare. 🙂

Imorgon har jag tänkt försöka sitta upp på Gentle vid stallet och rida ut en sväng i skogen. Woody får nog också en söndagspromenad i skogen. Det är de värda efter att ha gjort så fina dressyrpass idag. 12463708_768859266552878_1992621377_n

