Igår red jag ett pass med Woody i manegen och eftersom jag var ensam passade jag på att fortsätta träna på byten i varje. Det är inte bara Woody som behöver träna på det utan även jag och jag är så tacksam till Woody att han låter mig försöka, trots mina misstag, om och om igen utan att han blir grinig eller lessnar.

Vi hade lite problem även i tvåorna innan, men efter några försök så gick det bra. När jag provade ettorna första gången hade jag verkligen ingen tajming och det kändes så otroligt svårt. Vi gjorde kanske fyra eller fem. Andra försöket blev något bättre, men inte mycket. Då sa jag verkligen till mig själv att jag måste ha tajming oavsett vad Woody gjorde. Så tredje försöket så bara bestämde jag mig för att inte känna efter så mycket utan bara göra. Så jag gav hjälperna ännu snabbare och väntade inte in och kände inte efter, utan bara angav takten och Woody han bara bytte och bytte åtta byten i rad och det kändes så enkelt. Tänk att något så svårt kunde kännas så enkelt! Jag säger inte att det kommer att kännas enkelt nästa gång, bara att när det verkligen blir rätt så blir det så enkelt. Makalösa Woody som gör rätt när matte gör rätt!

Idag blev Gentle omskodd och Petra red Woody ett kortare pass i djupsnön. Det var en fröjd för ögat att se hur fina de var och när Petra skulle fatta galopp och Woody inte förstod direkt vad hon ville utan började gå i en fantastisk passage i djupsnön. Han är väl för härlig som trodde att hon tänkte rida passage när snön nästan gick upp till knäna på honom!

Imorgon är jag ledig och ska rida båda hästarna.IMG_4010

