Först gick jag med Gentle till ridhuset och tänkte prova rida henne i den svarta hoppsadeln som vi fått låna av min syster. Om den passar skulle jag kunna ha den i Gentles stall och slipper färdas emellan med sadlar när jag ska rida ut med henne. Den knastrar och knarrar ganska mycket den sadeln så jag blev faktiskt lite nervös innan jag skulle sitta upp att hon skulle bli rädd för den. Men jag gjorde precis som jag brukar med pallen och hon stod helt avslappnat trots alla ljud när jag satte mig i sadeln. Det var inga problem att rida heller, hon var helt avslappnad. Hon kändes superfin i ridningen och jag red en dryg halvtimme i manegen. Framför allt var hon lite extra fin i galoppen idag.

När jag var klar red jag hemåt med henne. Hon var helt ljuvlig i handen och formen och vi travade på nästan hela vägen. Men istället för att rida direkt hem så fortsatte jag rakt fram mot rakbanan. Hon var lika fin och vi travade bara vidare. Jag vände hemåt när vi kom till rakbanan. Vi skrittade några korta sträckor, men mest travade vi. Precis när jag var så lycklig över hur fin hon var såg jag några stora lysen komma emot oss. Jag trodde knappt det var sant när jag såg att det var en traktor som kom och plogade skogsvägen. Snövallarna hade blivit ganska höga så jag kunde inte ta vägen någonstans och det var för trångt för att mötas eftersom traktorskopan tog upp hela vägen. Just när jag funderade vart vi skulle gå så började han backa med traktorn. Jag blev så tacksam så jag ville inte att han skulle behöva vänta på oss utan jag började trava efter honom. Tänk att där satt jag och travade med Gentle efter en backande traktor och hon bara sprang där på tygeln och sög på bettet. När vi skulle passera traktorn blev det ganska trångt, bara några meter tillgodo, men hon var så duktig och gick lugnt förbi traktorn och sedan kunde vi skritta hemåt. Fina, fina Gentle!

Woody red jag ett litet pass på stallplanen och han var också helt ljuvlig i formen och munnen och kändes så spänstig och fin. Jag red galoppslutor, samlade små volter, travslutor och lite piaff och passage och han var som en dröm. Det känns att det blir så mycket lättare för honom allting när inte underlaget blir för tungt. Fina, fina Woody! Så roligt att få rida efter en jobbarhelg! Energikick delux!IMG_1132

