I fredags hjälpte jag Petra när hon red LA med tips och råd. Sedan blev det jobb hela kvällen. Igår red jag Woody ett pass i manegen. Han var superduperfin! Jag hade en jättefin ridkänsla hela passet med jämn och mjuk kontakt i munnen. Det enda som inte kändes bra var att vi fortfarande inte satte sju byten i varje när jag provade. Han kändes väldigt fin i de övriga serierna och han gjorde riktigt bra försök, vi gjorde fyra, fem och sex på våra tre-fyra försök, sedan nöjde jag mig. Han bytte mer framåt än på Marc-träningen då vi liksom fastnade på stället, men fortfarande hittade vi inte rytmen tillsammans. Huvudsaken är i alla fall att han fortsätter att försöka och jag känner att han håller modet uppe. Därför vill jag inte prova för många gånger, så att han tröttnar.

Men det bästa var återigen slutet av passet och av samma anledning som sist. Han var lika underbar i travarbetet och då red jag in i passage nerifrån hörnet och vände sedan över ridbanan på en kort diagonal som linjen är i Int IB. Han kändes helt underbar i passagen, så jämn, taktfast och energisk och när jag närmade mig medellinjen så satt jag in i en piaff. Jag har aldrig varit med om en så underbar känsla. Han hade så mycket energi och visste precis vad jag ville och bara kröp in under sig med bakbenen och forsatte med samma takt och energi. Det kändes som om han hade kunnat fortsätta hur länge som helst. Vilken underbar känsla! När jag till slut insåg att vi måste lämna detta underbara tillstånd och manade honom att gå framåt så gjorde han en lika underbar övergång tillbaka till passage med samma jämna takt. Petra som precis ridit klart sin utbildningsponny stod och såg på och kunde intyga allt jag kände, att det var den mest magiska piaff vi gjort någon gång. Hon sa att han var absolut jämn och helt underbar i sina bakben.

Idag hade jag tänkt försöka hinna rida Gentle mellan jobbresorna, men när jag tagit in henne från hagen för att promenera iväg till ridhuset så hade hon trampat av sig en sko, så det blev ingenting av med det. Woody blev inte heller riden utan jag hjälpte Petra istället att filma lite när hon red LA. _MG_2429

