Dagens pass började med lite övningar i galopp liknande igår och därefter red vi galoppslutor in till medellinjen följt av att jag skulle samla galoppen några språng och sedan la vi till att jag skulle göra piruetter på medellinjen efter slutan. Det var nog den bästa känsla jag haft i några piruetter någonsin. Sedan fick jag prova på linjen från Grand Prix att rida upp på medellinjen och göra piruetter åt vardera håll med ett byte emellan. Då hade jag inte samma härliga känsla i piruetterna, det kändes lite för hastigt på utan att jag hann förbereda, men jag är så glad att vi ändå lyckades och Marc tyckte att det var godkända piruetter. Sedan fick jag rida upp på medellinjen och göra en piruett ganska snabbt efter uppridningen och sedan rida fram och göra fem byten i vartannat. Samma sak där, att det kändes lite hastigt inpå allting och Woody var lite för samlad i bytena, men vi gjorde det. Tänk vilken otrolig ridbarhet han har nu Woody som helt utan förberedelse för byten bara gjorde allting utan misstag.

Sedan övergick vi till bytesserier på diagonalerna, treor och tvåor och till sist ettor. När vi kom till ettorna så var Woody jätteduktig som genast visste vad vi ville och gjorde fem på första försöket, men tyvärr tror jag att han blev trött av allt piruettande och gårdagens piaffande så han orkade inte riktigt. Vi försökte två-tre gånger till och han gjorde sex stycken, men han gjorde dem alldeles för samlat och tappade liksom orken till att fullfölja dem. Jag hittade inte alls känslan vi haft tidigare och kunde inte hjälpa honom utan kände mig snarare som om jag gjorde saken värre. Vi nöjde oss och Marc tyckte att vi bara skulle avsluta med lite trav.

När jag började trava var Woody så magiskt fin i formen. Marc tyckte att han kom ännu bättre med ryggen än igår och då tror jag att Marc inte kunde låta bli att kolla av lite piaff och passage igen fast vi egentligen tänkt nöja oss med det efter gårdagen. Men det är jag glad att han gjorde, för vilken piaff Woody presterade. Ännu mer på stället och ännu mer taktmässig än tidigare. Vi gjorde två stycken och den sista var ännu bättre. Marc undrade om han verkligen kunde ha varit trött när han nu presterade så bra, men jag vet att Woody vet att jag brukar avsluta med piaffjobbet hemma och förstod att det strax var slut på passet så han gav det där lilla extra. Jag är tämligen säker på att han var för trött för bytena. Men vilken häst! Vilken ridbarhet! Vilken otrolig vilja att göra rätt!

Egentligen var jag för trött för att rida Gentle när jag kom hem, med förkylningen i kroppen och efter en intensiv helg, men samtidigt vet jag att det blir svårare till veckan när jag ska till Umeå på tvådagars kurs igen så jag tog sats och promenerade iväg med henne. Vi gick efter stora vägen den här gången och hon var verkligen duktig med alla bilarna.

När jag började rida hade hon inte samma underbara sug på bettet som hon haft på Marc-träningen, men hon var ändå helt okej. Jag satte genast igång med vår läxa att göra skritt-trav-skrittövergångar. Avsaktningarna från trav blev verkligen så mycket bättre medan vi fortfarande måste öva mycket mer på igångsättningarna. Men det bästa var att efter all träning med övergångarna så när jag fattade galopp så fick jag den bästa känslan någonsin i galoppen på henne. Istället för att ligga på med tryck hela tiden som hon brukar så kände jag hur hon galopperade igenom sprången mycket bättre och jag fick en härlig kontakt med munnen och kunde spela med förhållningar, korta sprången och när jag gick fram med handen så kunde hon länga ut halsen mer och ta lite större språng utan att öka tempot. Jag fick en så underbar känsla av elasticitet som lovar gott inför framtiden. Nu kommer jag att sova gott inatt efter en underbar träningshelg.IMG_3924

