Tidig promenad med Gentle till ridhuset innan det ens hunnit ljusna ordentligt och i snöstorm. Det var en pärs att gå i djupsnön och blåsten och Gentle blev rädd och kastade sig flera gånger när det blåste snö från träden över oss eller när hennes täcke tog vind bakifrån. Men vad gör man inte för en Marc-träning och jag var så tacksam att slippa köra transporten ändå. När vi väl var inne i stallet glömde vi vädret utanför och jag njöt av varenda sekund och när vi gick hemåt i stormen så var jag så lycklig så jag hade inga tankar på vädret.

Gentle visade Marc redan när vi stod i stallgången och väntade på att det skulle bli ledigt i manegen att hon är en känslig dam som stelnade och ryggade lite bakåt när han ville stryka henne på halsen. Men hon visade också sina bästa sidor. Hon stod som ett ljus vid uppsittningen och från det jag tog tyglarna var hon så mycket med mig, så fin i munnen, så energisk och arbetsvillig. Jag red en hel timme och även om vi hade många skrittpauser så blev det en intensiv timme med mest travarbete och hon var helt magisk som bara spetsade öronen och energiskt försökte göra allt vi bad henne om.

Återigen fick jag uppleva Marcs enorma talang när han med så små medel, lite böjning här, lite eftergift där, lite minskning här och lite ökning där lyckades locka fram en sådan härlig trav med mera spänst, luft och tryck. Magisk känsla! Underbara häst och underbara tränare!

Marc tyckte att hon hade utvecklats jättemycket sedan han såg henne sist både i kroppen och i sina rörelser. Han älskade hennes energi och hennes tryck i bakbenen. Han tyckte också om formen på henne. Jag blev så lycklig både över att han tyckte om henne och att vi gjort framsteg men framför allt blev jag lycklig över hur ambitiös Gentle var när det blev lite skarpt läge och hon fick ta i lite mer en längre stund och över den underbara ridkänslan jag fick uppleva.

Nu har jag ridit Woody också ett kortare pass i manegen inför helgens träningar. Petra red honom igår och än en gång har hon gjort ett fantastiskt jobb för han kändes superfin. Det var också så roligt att få rida honom efter att jag drillats av Marc, för jag tänkte verkligen på varenda förhållning och eftergift och jag fick en underbar ridkänsla även på honom. Vi bestämde att jag ska rida honom på träns på träningen imorgon och på kandar på söndag. Det ska bli så roligt!IMG_1530

