Jour ikväll men fick möjlighet att rida Woody i manegen mellan olika jobb. Fortsätter att rida honom på träns för att hitta tillbaka till rätta känslan. Han kändes också bättre i handen och var mjuk och fin i kroppen när jag började, men när jag skulle börja samla mer och rida galoppslutor blev han slingrig, ville förekomma mig, falla inåt, tvära för mycket och verkade faktiskt lite grinig. Jag försökte att hitta flytet, rida rakt fram längre, tvära mindre, få jämnare kontakt i munnen och rundare galopp, men det var inte enkelt. Det blev aldrig super, men åtminstone bättre. Han blev i alla fall väldigt gymnastiserad och mer och mer elastisk i handen.

Efter en skrittpaus tog vi lite trav och så växlade jag korta sträckor med passage och trav och sedan provade vi lite piaff. Det kändes klart bättre efter gårdagens träning i skogen. Jag kände igår att om jag sänkte handen lite mer i själva piaffen och inbjöd honom till att sänka halsen lite så kröp han in under sig lite mer med bakbenen, arbetade bättre över ryggen och behöll takten bättre. När jag gjorde så idag kändes det som om han blev mer tillfreds och jobbade på bättre utan för många frustningar.

Till sist gjorde vi lite bytesserier. Vid det laget hade jag en grym ridkänsla, han var superelastisk i kroppen och perfekt i handen och bytena kändes verkligen bra, så raka och stora och han väntade på mig. Fyror, treor, tvåor. I första serien med tvåor la han in ett byte i varje, men då gjorde vi om det och det kändes bara super. Jag kunde sitta kvar mycket bättre i sadeln och han behöll samma tempo hela serien. Då fick han en skrittpaus innan vi började försöka med byten i varje. Första försöken blev lite sisådär, men efter några gånger hittade jag riktigt bra tajming och kunde äntligen sitta kvar bättre i sadeln även i ettorna och jag lyckades för första gången byta mest genom att föra skänklarna bakåt och inte så mycket framåt och det kändes jättebra. Känslan på den sista diagonalen när vi gjorde sju stycken etsade sig fast och nu längtar jag bara att få prova det igen. IMG_9528

