Ledig idag och jag ville fortsätta att jobba framför allt galoppen med Gentle innan det blir dags för Marc-träning för henne, så det blev ett pass i manegen. Vi var ensamma och det var nästan nysladdat så jag tror att jag red extra bra när förutsättningarna var bättre och då gjorde hon också extra bra ifrån sig. Jag tyckte ju att passet i lördags var det bästa någonsin, men det här var snäppet bättre. 🙂

Vilken ridkänsla hon bjöd på! Jag har börjat förstå att hon är som bäst när hon har vilat dagen innan, men gått dagen eller dagarna före det. Då är hon så samarbetsvillig redan från start och har bästa spänsten i kroppen. Woody han är ju som bäst om han ridits mycket dagen eller dagarna innan, man kan nästan säga att ju mer han rids desto bättre bli han. Det ska bli intressant att se om Gentle kommer att fortsätta vara så här eller om hon blir mer som Woody när hon får mer styrka och kondition. Det gäller i alla fall att lära sig hur man ska lägga upp passen inför träningar och tävlingar.

Tillbaka till dagens pass, som jag nog skulle kunna uppehålla mig kring hur länge som helst. Vi fortsatte med samma övningar som sist. Jag satt ned lite längre sträckor nu när vi gjorde skänkelvikningar, volter och babyöppna och den känslan i de övningarna var så underbar. Hon är så rund i formen, suger på bettet och är superkoncentrerad på vad vi ska göra samtidigt som öronen nästan är pressade framåt. Hon har sådan bjudning och är så känslig för skänkeln. Hon gjorde jättefina galoppfattningar idag också och då blev galoppen mer samlad redan från början. Hon har fortfarande lite bråttom i galoppen så jag får jobba med att få henne att komma tillbaka med lite mer vikt på bakdelen, men hon är absolut på rätt väg. Vi gjorde några bågar och en förvänd galopp i vardera varv också och det gick så bra.

Till sist gjorde vi några längningar under nedsittning och då blev det inte så många steg längning, men hon var helt rätt ute och vi får ta det successivt. När jag sedan började rida lätt så gjorde vi en längning efter långsidan som kändes riktigt bra. Det är så roligt att hon så väl förstår vad hon ska göra och inte har någon tanke på att rulla över i galopp. Sedan red jag henne i lägre form men ganska friskt tempo framåt och då var hon helt grym, hon hade en sådan otrolig balans i båda varven, manken kom upp trots att hon var låg med nosen och jag kände verkligen hennes bakben under sadeln som gav mig en skjuts uppåt för varje steg. Det var som om hon tyckte att det var så roligt att röra sig så mycket i kroppen så hon bara tog i mer och mer och mer. Underbara fina Gentle!

När jag skulle rida Woody skulle det ske borrning i ridhusväggen. Jag ville ändå inte vänta tills de var klara så vi tog det som miljöträning. Woody var jätteduktig som fixade både att det levde om utanför utan att han såg vad som hände och att någon plötsligt kom in med en stege som fälldes upp mot väggen och började jobba där. Jag försökte tänka på hon som rider dressyr med motorcykel, motorsåg och presenningar och försökte ingjuta lugn i Woody och fortsätta med det jag tänkt. Ibland drog han ihop sig och blev rädd och ibland fick jag sakta av till skritt när det blev för spännande. Men vi kunde hela tiden komma tillbaka till det vi gjorde och han fortsatte vara koncentrerad på arbetet då.

Jag red på kandaret och eftersom han vilade igår så hade jag inte den bästa känslan i handen från början som det ofta blir med kandaret. Så jag satte mig på en stor volt och samlade galoppen några språng, men så fort jag kände att han tog vikt på bakdelen och tappade suget in i handen lite så red jag framåt några språng. Vi höll på så en stund i båda varven och då fick jag en jättehärlig känsla i handen. Då var han perfekt att prova rida in i saxen tänkte jag när det äntligen blivit slut på störmoment. Jag hade den bästa känslan någonsin i början av saxen, men sedan kom två hästar in som satte svansarna i vädret och skvätte omkring i början, så då var det inte så lätt att fortsätta. Woody orkade inte riktigt koncentrera sig längre, han hade ju varit duktig så länge, så det blev en halvdan avslutning när jag provade lite piaff och passage. Men han gjorde några riktigt bra försök även om vi aldrig fick till det ordentligt. Jag var i alla fall supernöjd med honom. Tänk vad han har vuxit ändå, det här skulle han aldrig ha klarat för några år sedan. IMG_0976

