Det kan tyckas litet men för mig kändes det otroligt stort att jag idag satt upp på Gentle från pall för första gången sedan hon blev skrämd. En milstolpe har passerats. Jag ledde bara fram henne till pallen, klev upp på pallen, böjde halsen som jag brukar, satte foten i stigbygeln och när jag kände att hon stod kvar stilla så satte jag mig i sadeln. Hon flyttade inte en hov och hon spände aldrig till. Jag trodde knappt det var sant när jag satt där i sadeln att vi nu kommit dithän. Vilken lycka!

Inte nog med det. Sedan gjorde hon det bästa ridpasset någonsin också. Hon var så fin! Lite bråttom i galoppen, men jag kunde rida galoppen bättre, påverka henne lite mer, öka och minska tempot. Och så red jag förvänd galopp igen i båda varven från snett igenom och förvänd galopp hela kortsidan och sedan tillbaka till rättvänd genom att rida över ridbanan igen. Petra kom sedan och jag fick visa henne vår babyöppna och tiometersvolter i trav och skänkelvikningar under nedsittning och till sist en liten travlängning som kändes riktigt bra. Hon har verkligen en härlig ridbarhet.

Efter Gentle red jag LA samtidigt som Petra red sin utbildningsponny för att hjälpa Petra lite med galoppen på honom. Han är verkligen ingen lätt ponny och det finns ingen ände på energin, men han är så underbart läcker när han slappnar av och blir liksidig och tar förhållningarna rätt. Det var jätteroligt att rida honom igen.

Jag gick tillbaka med Gentle och så åkte vi hem för en snabb lunch och sedan tillbaka till stallet för ett ridpass med Woody på stora utebanan. Petra fotade när jag red ett liknande pass som förra veckan med hoppsadel och lätt sits i djupsnön. Woody var precis lika fin som den gången, full av styrka, elasticitet och energi. Han gillar verkligen att galoppera i snön.IMG_9450IMG_9317IMG_9363IMG_9434IMG_9396

