Finns det något bättre än en ledig helg som får fyllas med hästar och ridning. Idag hann vi dessutom rida två hästar var på förmiddagen och göra allt annat klart innan lunch, trots att vi bytte bädden hos LA, spånade upp hos Woody och Gentle och att jag och Jocke dessutom sköter två travhästar som vi mockade åt och jag spånade upp åt min sköthäst och vi har gjort klart med höpåsar och lagt in kvällsmat till alla hästar. Som grädde på moset hann vi städa hemma efter lunch och nu kan vi bara slappa.

Jag är mer än nöjd med ridpasset på både Gentle och Woody. När jag skulle rida Gentle var det stökigt i manegen, flera hästar, en hund, folk som traskade omkring och bar hinder och hästar som hoppade hinder, osv. Gentle som inte var riden på hela veckan hade ju kunnat vara ganska stökig med tanke på omständigheterna. Men hon var helt otroligt duktig och skötte sig så bra. Även om hon tittade en del och skyggade några gånger så kändes det att hon litar så mycket på mig och går dit jag styr henne. Hon var pigg och ambitiös, jättefin i form och så skön i handen och ändå så lugn. Jag gjorde inga särskilda övningar eftersom det hela tiden var något i vägen utan red bara runt i alla tre gångarter. Men jag tyckte ändå att jag fick ut det jag ville av passet eftersom hon kändes så fin och jobbade så bra över ryggen igen.

Jag hade tänkt att jag kanske inte skulle hinna rida i manegen med Woody innan den skulle bli upptagen av hoppkurs resten av dagen, men eftersom det var -17 grader ute så skyndade jag mig och hann som tur var rida honom inne också. Även om han blivit riden så bestämde jag mig för ett lättare pass eftersom inte jag ridit honom i veckan. Han kändes lite stummare i kroppen precis i början efter att jag suttit på Gentle som kändes så rörlig på slutet, så jag tog lång tid på mig med uppvärmningen. Men jag blev glad över hur bra Petra ridit honom för han var så fin i handen och kändes så rakriktad redan från början. Kanske att arbetet med min vänsterhand förra helgen också gett resultat för även Petra hade känt av skillnaden framför allt i höger galopp då han tidigare velat komma med bakdelen innanför i uppvärmningen men nu kändes så spikrak.

Woody blev smidigare och smidigare och jag fortsatte att vara noga med vänsterhanden. Vi gjorde tempoväxlingar i galopp, lite förvänd galopp och några byten. Sedan provade jag lite piaff och passage, för jag har lovat Marc att ta alla tillfällen att lägga in det i passen så att det ska kännas enklare för Woody. Redan från början kände jag att Woody hade snappat upp att han skulle vara kvar mer på stället efter förra helgen och nu fick jag lite bättre kläm på mina skänklar och att vara lite kvickare med dem, så efter två-tre trevande försök så gjorde han två riktigt fina försök. Fortfarande mycket kvar, men absolut på rätt väg. Det är bara så roligt!

Strålande sol när jag promenerade tillbaka med Gentle, men fortfarande väldigt kallt och jag var så tacksam att vi hann rida i ridhuset innan det blev upptaget.12583822_779256838846454_562251952_n

