-16 grader kallt och massor med snö som kommit under natten. Vi visste att det skulle bli tufft, vi visste att vi skulle frysa och att det skulle vara jobbigt innan vi åkte och så blev det. Men vi kämpade oss igenom allt och jag är så lycklig över min fyrhjulsdrivna bil och att vi inte bara kunde genomföra allt som vi tänkt utan också verkligen, verkligen fick ut så mycket av den här dagen.

Petra och LA som hade det lite svårt igår var så otroligt duktiga idag och Petra fick helt ovärderliga tips för framtiden. Som pricken över i när allting bara stämde så avslutade de med den mest underbara galoppfattning jag sett dem göra någon gång.

Woody kändes lika fin idag som igår. När jag började rida fick jag så skön känsla i handen direkt efter gårdagens träning och arbetet med min vänsterhand. Han hade ett jämnare stöd och gjorde så fina skolor i skritt. Ibland kunde jag tappa den där känslan under passets gång när vi gjorde mycket ökningar i trav och galopp och han la sig lite på i handen och eftersom det var kallt och jag hade tjocka handskar och inte klarade att vara lika mjuk med mina händer, men det kom hela tiden tillbaka som tur var.

Marc sa att vi inte skulle göra bytesserier utan gå snabbt in på piaff och passage igen. Så efter lite galopparbete med byten efter spåret, lite förvänd galopp och övergångar så övergick vi till travarbete. Då hade Woody en underbar form och gjorde fantastiska skolor som bara flöt och just när jag tänkte att wow, vilken form han har, så hög och framme med nosen, då sa Marc ”redo för grand prix”. Han kändes verkligen som värsta grand prix-hästen då.

Piaffen och passagen blev ungefär som igår, fortfarande trevande piaff, men en linje blev så där bra igen som igår, när jag kände att Woody hade så mycket power och vi kunde behålla den in i piaffen. Så jag vet vad jag söker efter nu. När vi var klara med det så sa Marc att vi skulle göra en serie med tre byten i vart tredje, så vi gjorde det och även några i vart annat. Ett byte blev orent, men annars kändes det bra. Då sa Marc att vi skulle göra sju byten i varje från höger galopp. Det kändes jättesvårt när jag inte var inställd på det och vid första försöket stack Woody iväg för mig och började byta lite själv. Andra försöket gjorde vi fem. Jag menade att jag hade bett Woody om sju, men Marc menade att jag inte gjort det. Nåja, sedan gjorde vi sju igen. Och det kändes faktiskt jättebra att vi klarade det igen från höger galopp trots att jag inte kände mig förberedd. Woody är en riktigt hjälte! Som han har presterat i helgen. Egentligen tyckte jag aldrig att han kändes trött i kroppen något pass, men när vi kom hem verkade han väldigt slut mentalt. Så nu blir det till att ta det lugnt några dagar._MG_2515

