När vi kom hem från träningen idag, trötta och frusna, så tog det emot att gå med Gentle till ridhuset i arton minusgrader. Transporten satt ju redan på bilen så vi bestämde oss för att lasta och köra henne dit istället. Jocke hjälpte oss när vi skulle lasta ifall hon skulle kasta sig bakåt som första gången, men hon var hur duktig som helst och gick på direkt och stod så lugnt och gick även lugnt när hon skulle av transporten.

I ridningen var hon ännu lite finare än i förrgår. Jag kunde återigen lägga henne lågt redan från början men idag hade jag ännu bättre stöd i handen och hon jobbade ännu mer över ryggen. Hon var så otroligt energisk och när jag skulle galoppera så katapultade hon iväg i högra galoppen och när jag fattade vänster galopp så slog hon bakut mer kraftfullt än hon någonsin gjort tidigare. Men det var ju bara för att hon var överenergisk och bara väntade på galoppfattningen, sedan kunde hon sansa sig och galoppera riktigt fint i båda varven. Jag försökte verkligen att inte samla för mycket utan att hon fick rulla på för att inte skapa spänning och prestationsångest.

Petra hade bett om att få rida henne någon dag nu när hon blivit så duktig med uppsittningen. Även om det var stökigt i manegen med longering och koner och andra hästar och folk lite här och var och även om Gentle kändes väldigt pigg så tyckte jag att Petra kunde prova eftersom hon varit så fin vid uppsittningen så många gånger nu. Men lite nervöst kändes det allt.

Jag ställde mig och böjde halsen som jag brukar och lät Petra ta över tyglarna och stod själv kvar och höll lite vid huvudet. Jag sa till Petra att ställa sig i stigbygeln först och vänta och se att hon stod kvar stilla innan hon la över benet. Gentle var aningen mer spänd, men hon stod alldeles stilla hela tiden. Duktiga lilla häst! Däremot när Petra skulle skritta framåt drog hon ihop sig och såg ut som hon skulle kasta sig iväg, men sansade sig och de kunde skritta vidare. Det blev likadant när de skulle trava att Gentle drog ihop sig och såg ut som om hon tänkte fly, men sedan slappnade hon av. Förmodligen tyckte hon nog bara att det var annorlunda med en ny ryttare på ryggen. Men när hon hade slappnat av och de travade runt stod jag bara och häpnade och beundrade hur fina de var.

Sedan ledde Petra på Gentle på transporten och jag stängde bakom dem och hon stod lika fint på hemvägen. När vi kom hem blev hon lite skrämd av en traktor som plogade utanför så hon kastade sig lite innan vi öppnade, men sedan hejdade hon sig och jag kunde öppna och ta grimskaftet från Petra och leda ut henne. Lilla stjärnan!

Vilken dag, vilken helg, vilka fina hästar! IMG_1570

