Morgonfodring kvart i sex och därefter fullt upp hela dagen, men vilken rolig dag! Först Marc-träning på hemmaplan, lyxigt värre, sedan iväg och hämta Gentle och rida henne, gå tillbaka med henne, hem och hämta Petra och till stallet för att se henne rida Los Angeles, göra klart i stallet, iväg och handla, ta in hästarna, göra pizza, duscha och nu har vi ätit. Ut i mellan har jag tvättat schabrak och hästtäcken i stallet och tvättat flera tvättar hemma.

Men nu till Marc-träningen. Jag red på kandar och i början av passet så sa Marc att istället för att fokusera på Woody och hur han kändes så skulle jag fokusera på min egen kropp och mina hjälper. Det gick riktigt bra först. Jag kände hur jag hamnade i en bubbla med blicken rakt fram och kunde sträcka på mig och verkligen komma ned i sadeln. Men efter en stund kände jag hur Woody la sig på i handen och kändes mer stum, förmodligen på grund av att jag hade svårt att göra båda delarna samtidigt, fokusera på sitsen och vara tillräckligt elastisk i handen. Det kan också ha berott på att vi gjorde mer galoppökningar än jag och Woody gjort på länge själva och då blev Woody lite i gasen och la sig på och hade lite svårt att komma tillbaka i början. Men sedan blev han bättre och bättre.

Vi tränade faktiskt aldrig på saxen idag. Marc ville att vi skulle träna på byten i varje från höger galopp och la upp passet så att Woody skulle klara av det med de förberedelser som krävdes för det. När vi väl kom dit så gick det riktigt bra. Marc bad mig göra det från dörren och bortåt. När jag har tränat själv har jag bara gjort från andra hållet så det kändes konstigt och jag hade lust att be om att få byta men tänkte att vi måste ju kunna från båda håll. Första försöket blev lite trevande med några i varje och några med två språng emellan. Andra försöket gjorde vi sex i varje och tredje försöket gjorde vi sju.

När vi var klara med det så var det inte så lång stund kvar av passet och Marc ville hinna titta på lite travarbete, piaff och passage, och så ska ju Woody orka gå kurs även lördag och söndag så jag tyckte också att det kändes lämpligt. Traven kändes jättefin med riktigt fina travökningar och han var så läcker när jag övergick till passage. I piaffen var han lite trevande i början och Marc sa att jag fick vara mer tydlig med skänklarna och verkligen begära mer av honom och när jag gjorde det så tog han det så bra och gjorde några riktigt fina tramp. Jag tror att jag fick lite mer kläm på hur jag ska rida piaffen. Det känns så roligt att ha inte bara en utan hela två träningar kvar den här helgen.

Gentle blev vaccinerad i början av veckan och har fått vila efter det men idag red jag henne igen och hon var så fin. Hon var verkligen full av energi och arbetsglädje. När jag började trava så var hon redan från början så som jag fått henne på slutet av passet tidigare, låg i formen med aktiva bakben och mycket ryggverksamhet. I galoppen blev hon lite väl energisk och var inte kvar i form hela tiden, men hon svarade bra på mitt säte så jag kunde bestämma tempot utan att ta henne för mycket i munnen och så småningom blev hon riktigt rund även där. Vi provade vår första galoppfattning från skritt och även om det blev kanske två travsteg emellan så förstod hon direkt vad som gällde och var kvar i form. Som om inte det var nog så provade vi också på att rygga. När jag skulle plocka upp spöet som jag lagt på sargen som jag brukar göra för att slippa hålla i det när jag sitter upp så gick hon lite för långt. Då provade jag dra tillbaka skänklarna och förhålla lite samtidigt som jag sa ”backa” precis som jag gör i stallet när jag vill att hon ska backa och till min förvåning så backade hon några steg. Jag överöste med beröm och sedan provade jag några gånger till under passet. Efter lite tvekan så tog hon några steg bakåt varje gång, helt utan spänning. Min kloka lilla Gentle. Till sist var hon helt underbart fin när jag travade henne på slutet. Så otroligt under sig med bakbenen och energisk, kraftfull, underbart rund i formen och som smör i handen. När jag gick hem visste jag knappt vad som var roligare Marc-träningen eller ridpasset på Gentle.

Här kommer film.

 

 

 

