Trots att jag försökt att hålla modet uppe de här kalla dagarna så tog det på att försöka jobba i 30 minusgrader så humöret sjönk. När jag vaknade i morse gruvade jag för att stiga upp och ge mig ut i kylan igen, men blev glatt förvånad när jag kom ut och det ”bara” var -13 grader. Det kändes nästan som blidväder. Jag gick med Gentle till ridhuset direkt det blev ljust och red henne i manegen, sedan red jag och Petra Woody och LA i snön på stora utebanan.

Woody vilade igår, men i förrgår red Petra honom och tränade med cavalettiserier. Hon måste ha gjort ett jättebra jobb, för han kändes underbart fin idag. Det var så härligt att kunna vara ute igen och underlaget var fantastiskt, precis så mycket snö att de fick ta i lite extra, men inte mer än att man kunde göra allt man ville. Jag började med att galoppera i lätt sits längs ytterkanterna på banan och det var en ljuvlig känsla. Woody tog så stora, runda språng och jobbade så mycket genom ryggen och låg så lätt i handen och svarade perfekt på alla små hjälper.

När jag travat lite under lättridning tog jag galoppen igen och tänkte göra några byten efter långsidan, men när jag gav hjälpen för första bytet så slog Woody en jättebakut och taggade sedan upp så jag red in på en stor volt och började byta på volten. Vi gjorde fyror, treor och tvåor i flera varv på volten i vänster varv, sedan förberedde jag ettorna, började med första bytet på volten med gjorde sedan serien rakt fram, sex byten i varje. Sedan gick jag över i höger varv och gjorde samma sak, fyror, treor, tvåor, förberedde ettorna och gick då rakt fram och gjorde sex byten i varje där också. Även om jag egentligen velat ha sju i båda varven så provade jag inte fler gånger för jag var redan mer än nöjd. Jag hade en helt magisk känsla i alla byten. På grund av snön blev galoppen större och rundare och Woody var så lydig för hjälperna och alla byten kändes helt otroligt fina, så stora och genom hela kroppen. Petra sa att det såg ut som om vi red i slow motion. Den känslan jag hade då tillsammans med ljuset som flödade över oss när solen nästan kom fram genom molnen fyllde mig verkligen med ny energi.

Gentle var också så duktig idag. Bästa uppsittningen när vi bara ställde upp, böjde halsen och jag satt upp direkt och hon flyttade inte en hov, helt utan någon procedur innan. Det märktes att arbetet med den förvända galoppen gjort nytta för hon var så fantastiskt fin i höger galopp och kom tillbaka med mer vikt på bakdelen och i vänster galopp så balanserade hon upp sig bättre så sadeln åkte aldrig snett idag. Vi kunde faktiskt rida förvänd galopp från halvt igenom och genom hela kortsidan i båda varven idag. Även om hon är mer obalanserad, springig och i framvikt i vänster galopp så trodde jag faktiskt inte förra veckan att vi skulle kunna göra det redan den här veckan och att hon skulle kännas så säker som hon ändå gjorde. Sedan var hon också jätteduktig när det kom in en till unghäst som blåste upp sig med svansen i vädret och några ”drakblåsningar”.

Svettig och trött efteråt men jag tror att hon var nöjd med sig själv och jag var väldigt nöjd med henne.12506828_772919592813512_2071187220_n

