Först red jag Gentle och Petra tittade på och coachade mig med sitsen och sånt, sedan red hon LA och jag filmade henne lite och till sist red jag Woody halva passet och sedan Petra andra halvan. Däremellan promenerade jag med Gentle, borstade hästar, fyllde höpåsar och spånade upp åt Gentle medan Petra mockade och fyllde höpåsar åt grabbarna. Vi har ett bra teamwork och vi hade så trevligt i stallet men blev något förvånade när vi såg att vi varit där fyra och en halv timme. Men vad gör väl det när vi var så nöjda med alla hästarna.

Gentle fick fortsätta med lite skänkelvikning och så visade vi Petra att vi kunde göra lite öppna. Hon var inte helt stadig i formen från början, men jag fokuserade mest på att hon var lydig för skänkeln och hittade takten och på slutet blev hon stadigare även i formen. Vi gjorde de bästa galoppfattningarna någonsin i båda varven idag. Jag gjorde dem från nedsittande trav och hon hade så jämnt och fint stöd på bettet och när jag gav skänkeln så var hon kvar så fint i form och bara klev lugnt in i galoppen. I höger galopp red jag serpentinbågar till medellinjen och när det kändes bra så red jag halvt igenom och fortsatte i förvänd galopp genom hela kortsidan över till andra långsidan där jag red över ridbanan och fortsatte i höger varv innan jag bröt av till trav. Så duktig tjej! Så balanserad och fin! I vänster galopp däremot var det mycket svårare att göra serpentinbågarna, så jag tränade på dem istället och väntar med den svårare övningen tills hon blir starkare. Till sist gjorde vi en travökning som blev så där fin igen och det var så roligt att Petra fick se det också.

Petra red ett gymnastiskt pass på Woody igår på träns, så idag tog vi kandaret igen. Jag red lite galoppslutor som kändes riktigt bra. Jag hade glömt bort att göra en övning som jag gjorde för Marc sist att rida rakt fram på medellinjen först och sedan en sluta ut mot väggen så det gjorde jag idag och det kändes väldigt nyttigt. Det måste jag komma ihåg att träna på mer. Sedan gjorde jag lite byten, mest efter långsidan eftersom det var tre andra hästar i manegen, en som longerades och två som red mellan koner mitt på ridbanan. Woody kändes fin och även om det blev någon miss så kändes det bra på det stora hela. Jag avslutade med att prova byten i varje från höger galopp och vid andra försöket gjorde vi fyra som kändes riktigt bra och då nöjde jag mig och Petra fick hoppa upp. Hon travade och galopperade på volten och det såg väldigt bra ut. Det bästa var när hon samlade galoppen och jag sa att hon måste rida framåt även i samlingen, då stod Woody nästan och galopperade på stället men man såg verkligen att han hela tiden var framme för skänkeln och så otroligt aktiv med sina bakben och när hon lät honom länga sprången så bara växte han uppåt och framåt i mjuka språng. Den bilden har jag på näthinnan. IMG_1047

