Igår red jag och Petra ut med Woody och LA i skogen. Isigt och skarsnö, men längre in i skogen lite lösare så att hästarna fick ta i lite mer och plumsa. Det blev ett bra pass upp och ned för backar, med pigga, spända hästar i början som förvandlades till avslappnade, lösgjorda, schvungfulla dressyrhästar som förnöjsamma skrittade hemåt.

Jag som inte trodde att jag skulle kunna rida Gentle i helgen när jag har jour fick ett extrapass på förmiddagen idag när det blev så lugnt på arbetsfronten. Hon var ganska pigg och hade lite svårt från början att hitta takten och en jämn kontakt i munnen. Dessutom hade hon ett återfall när hon föll mer åt höger än hon gjort på slutet. Därför började jag rida lite högeröppna för att komma åt henne och det gick riktigt bra. Då rätade hon också upp sig bättre. Men när jag skulle ta högergaloppen så gjorde hon samma sak och kastade sig in i galopp och föll kraftigt åt höger. Då blev jag sträng med henne och tog tillbaka henne ordentligt och gick på med spöet bakom högerskänkeln och då tog hon rättning så bra så jag blev alldeles paff när hon galopperade en riktigt samlad galopp helt rakriktad och jag kunde sitta och bara finrida i flera varv och till och med göra lite högeröppna i galopp. När jag skulle ta vänster galopp kom Jocke och tittade en stund och jag sa att nu kommer hon att katapulta in i galoppen, men då gjorde hon en helt magiskt fin och lugn galoppfattning och rullade sedan bara på även i vänster varv.

Sedan var det äntligen dags för ett riktigt dressyrpass med Woody på kandar. Extra lyxigt att vi blev ensamma i manegen då. Så jag passade på att träna på sicksacken som är så svårt när det är andra i manegen. Woody kändes fin redan från början och de första försöken gick riktigt bra när jag red som den är i Int I. Men när jag sedan skulle försöka räkna sprången och det blev lite tajtare som det är i Int II så började Woody spänna till och kastade sig i bytena och framför allt efter bytet då han bara rätade ut sig och kastade sig åt sidan. Så jag fick bli lite sträng med honom också och sedan försökte jag att göra utan att räkna sprången, men vara jättenoga med sprången innan bytet och att ställa om innan och då fick vi ett jättefint flyt och kom så rätt in i nästa sluta med framdelen före och böjning i bålen. Men hur ska jag hinna göra allt så noga, räkna sprången och göra allt på så få galoppsprång?

Efter galoppen var han i alla fall magiskt fin i travarbetet. Så lösgjord, taktfast, rund i formen, underbart jämnt stöd i handen och bara flöt i skolorna. Vi gjorde också en ökning där jag upplevde att han hade mer ryggverksamhet än någon gång tidigare. Jag hade kunnat trava runt hur länge som helst och njuta av ridkänslan.

_MG_2453

