Nu ska jag erkänna en sak. Jag tycker inte om att sätta upp mål. Jag är nästan lite rädd för det. Petra och många andra bloggare med henne verkar älska att sätta upp mål och kontrollera om de blivit uppfyllda vid årets slut eller inte. När det gäller ridningen har jag inte varit så målinriktad ens när jag var yngre. Kanske för att jag alltid haft ridningen vid sidan om, som en avkoppling som jag inte velat förknippa med krav. Jag tycker att jag har så många andra krav på mig i mitt yrke, som mamma, som samhällsmedborgare, osv, så för mig har ridningen alltid varit en kravlös ventil. Det var inte förrän jag började träna för Marc som jag upplevde att han satte upp mål för mig och jag insåg att jag behövde dessa små delmål och att det gjorde så mycket nytta. Jag fokuserade på ett mycket bättre sätt och visste vad jag skulle träna på och det kändes så stimulerande att känna när man nådde målen.

Förutom att jag velat hålla ridningen kravlös så har jag också en attityd till livet att inte förvänta mig för mycket för att inte bli besviken. Om man sätter upp höga mål och inte lyckas infria dem är det så lätt att tappa sugen och bli väldigt besviken. Dessutom har jag den erfarenheten av hästar att jag vet vad som kan hända. Jag vet att hästen kan bli halt, få ett bakslag liknande uppsittningsproblemen med Gentle, inte kunna hålla hullet som Woody när han var yngre, osv, så att man inte kan uppfylla sin mål. Därför har jag också varit så rädd för att göra tydliga mål, utan mer tänkt att vi får se hur långt vi kan komma.

Men nu har jag börjat inse att det här med att göra upp mål inte betyder att man absolut måste uppfylla målen. Man gör en plan för träningen för året vilket hjälper till att fokusera rätt och lägga upp träningen bättre och vid årets slut så kontrollerar man vad som gått bra och vad som gått mindre bra och om man då inte uppfyllt målen på alla områden kanske man kan fundera på varför och hur man ska gå vidare, om man ska värdera om vissa saker, om målet ska ändras eller stå kvar och vad som känns viktigt under nästa år.

Idag till exempel hade jag tänkt att Woody skulle få vila men att jag skulle rida Gentle för imorgon bitti går jag på jourjobb, så då blir det nog ingen ridning med Gentle under helgen. Men imorse vaknade jag med en stor klump i halsen och har ändå kämpat på med mockning åt alla ridskolehästar så nu kände jag att jag istället ska försöka vila idag för att orka jobba i helgen, så redan första dagen på året föll min planering. Men sånt är livet helt enkelt!

Så här kommer mina mål med Woody och Gentle för 2016. Debutera Intermediaire IB (eller Int A eller B eller II) med Woody och rida någon av dessa klasser på godkända resultat innan året är slut. Starta någon dressyrtävling med Gentle under året, LB eller LA, och rida på godkända resultat innan året är slut. Jag skulle kunna räkna upp tusen olika saker som gör att dessa mål faktiskt känns nästan ouppnåeliga, till exempel att Woody inte klarar resor så bra och nya tävlingsplatser vilket det innebär om vi ska debutera dessa klasser, att Gentle knappt åkt transport och är livrädd för dressyrstaket och sådant som det låter om när hon sprätter upp sand på dem, osv. Så det är inte en ”piece of cake” för oss. Men nu vet vi vad vi har att göra under året, så NUUU KÖR VI!11324872_687300328042106_1612856477_n

