Jag var rädd att vi inte skulle hinna rida så mycket i jul. Vi skulle ju träffa släkten och sköta ridskolehästarna och jag vet hur fort dagarna springer iväg i mörka december. Men desto mer nöjd känner jag mig nu när julen är över och vi faktiskt har ridit massor.

Jag red Gentle på förmiddagen och Petra filmade. Det var två hästar till i manegen varav en red för tränare, så jag kunde inte utnyttja manegen som jag ville. Gentle kändes aningen trött efter gårdagens pass, då hon kanske tog ut sig lite väl mycket, men hon var ändå arbetsvillig. Så även om det inte blev precis som jag velat när vi skulle filma så blev det rätt okej. Jag lägger in filmen här.

Efter en sen lunch åkte vi tillbaka och skulle rida grabbarna. Vi velade lite fram och tillbaka om hur vi skulle lägga upp dagens pass, rida en och en eller tillsammans och vad vi skulle träna på. Petra ville prova Woody på kandar så efter en stund kom vi på att vi skulle byta hästar rätt och slätt och rida samtidigt båda två. Det blev väldigt lyckat. Jag red ett väldigt gymnastiserande pass på LA där jag jobbade med förvända galoppen. Han var superfin. Vi gjorde galoppserpentiner och sedan red jag i förvänd galopp efter fyrkantspåret och motställde honom och red även lite skänkelvikning efter långsidorna. Han var hur duktig som helst och balanserade upp sig så bra och kom tillbaka med vikten på bakdelen. Jag tyckte att han varit så duktig så jag hoppade sedan av och ledde runt honom samtidigt som jag kunde coacha Petra lite med Woody. Det gick bra även för dem och Petra var så nöjd. Så vi kände oss väldigt tillfreds och nöjda att vi haft tillgång till manegen de här juldagarna när det bara är blåis ute.

