Uppstigning strax efter klockan sex och sedan fodring, utsläpp och mockning i första stallet. Plockade upp Petra före klockan sju och sedan till ridhuset för fodring, utsläpp och mockning åt ca 22 ridskolehästar. Vi fick hjälp av Jocke och var faktiskt klara redan strax efter klockan åtta. Då åkte vi hem och åt frukost. Jag hann också iväg en sväng för att möta upp med Ulla och hämta en tävlingskavaj som hon köpt på utförsäljning som var för stor för henne men passade mig, så jag köpte den. När jag kom hem var det dags att gå iväg med Gentle till ridhuset. Det blåste isvindar och var ishalka hela vägen. Men broddar på både henne och mig så gick det riktigt bra. Tur att hon är så enkel att gå med.

Nu har ju inte Gentle blivit riden under hela den här hektiska julveckan, så jag undrade hur hon skulle vara. Hon var lite spänd vid uppsittningen och gick några steg, men stannade sedan och stod stilla när jag la benet över ryggen. Sedan var hon precis lika fin som sist i ridningen, ja kanske ännu lite bättre. Åh, jag blir så glad av att rida henne! Hon känns starkare för varje gång, gör bättre och bättre övergångar där man känner att hon orkar med sig mycket mer än tidigare. När jag fattade vänster galopp så katapultade hon iväg lite som hon ofta gör i själva fattningen, men hon svarade upp så otroligt fint när jag höll tillbaka med säte och hand och riktigt satt sig på bakdelen, men med samma härliga tretakt och brett isär bak och sedan rullade hon på i en underbar galopp. Jag fick verkligen en känsla av hur fin hon kan bli i galoppiruetterna.

I det avslutande travarbetet hade hon samma härliga energi som hon haft sista gångerna jag ridit och var så läcker när hon verkligen använde sin kropp på bästa sätt med härligt påskjut bakifrån och över ryggen och gick att lägga precis i den form jag ville med samma mjuka kontakt med munnen och fina eftergift i nacken hela tiden. Jag log med hela kroppen när vi promenerade hemåt sedan.

När det sedan kändes som om dagen borde vara slut så var vi bara halvvägs och jag och Petra kunde åka tillbaka till stallet och rida grabbarna. Jag trodde inte att något skulle kunna mäta sig med ridkänslan jag haft på Gentle, men Woody var inte sämre han. Och att han dessutom kan alla rörelser så vi flöt fram i byten i vartannat, härliga galoppslutor, fina piruetter och sedan den mest ljuvliga, taktfasta, lösgjorda traven och skolorna och till sist lite piaff och passage var som grädde på moset.

Hemma nu och fortfarande är dagen inte slut. Vi ska tillbaka och ta in alla hästar på olika håll. Men det är lätt att ta arbetet när man känner att man får lön för mödan. _MG_2463

