Idag är det ett år sedan Gentle kom. En berg- och dalbana av känslor har det varit under året och jag upplevde samma rädsla igen som när Woody var som stökigast. Men skillnaden den här gången var att jag visste hur det kunde vända med Woody så jag såg hela tiden för mitt inre hur hon skulle stå lugnt vid uppsittningarna. Nu är vi där såtillvida att hon står lugnt, men proceduren fram till att jag kan sätta foten i stigbygeln kan vara olika lång och omständig.

Jag är så glad över den här lediga veckan och att jag fått möjlighet att intensivträna henne och ännu gladare är jag att hon tagit träningen så bra. Vilken stjärna hon varit! Så ambitiös och mån om att göra rätt! Hon fick vila igår efter att hon varit så magiskt fin i onsdags, så att hon inte skulle bli ryggöm eller överansträngd. Men idag red jag och tänk att hon var lika fin igen. Kanske att hon saknade den där extra spänsten som hon hade i onsdags, kanske att hon var lite trött i kroppen trots allt, men lika arbetsvillig var hon ändå och nöjd över sig själv. Hon verkar så glad när hon förstår att hon gör rätt, öronen framåt hela tiden.

Woody red jag på utebanan igår och galopperade i lätt sits efter ytterkanterna, så idag fick han gå ännu ett dressyrpass på kandar i manegen. Han kändes riktigt fin. Jag jobbade lite mer på att samla galoppen, gjorde samlade små volter och stora piruetter. Vi gjorde även några galoppslutor på diagonalen som kändes bra. I trav red jag stora volter, långa öppnor och diagonalslutor och det bara flöt. Sedan red jag lite passage och försök till piaff. Men när jag ville göra piaff så tog han inte mina halvhalter utan verkade tycka att det blev lite för jobbigt, så när jag fick några tramp så nöjde jag mig. Jag kan tänka mig att han, liksom Gentle, har lite träningsvärk efter den här veckan. Men imorgon får han en vilodag. Gentle får också vila från manegen. Vi får se om jag hinner göra något ute med henne, jag ska ju först se Petra rida både Gem och LA på Pay and Ride och sedan ska vi bort på eftermiddagen. IMG_0733

